نوشته شده توسط : گرین پست

سنتور علیزاده

در این مطلب قصد داریم نگاهی به سنتور علیزاده داشته باشیم. این مدل از سنتورها بسیار مورد پسند عام گرفته اند. استاد علیزاده در انواع مختلفی این سنتور ها رو تولید میکند. در ادامه چند مدل از سنتورهای ایشان اشاره شده است:


سنتور علیزاده 1 مهر


سنتور علیزاده 1 مهر

با سنتور «علیزاده» یک مهر پا به دنیای موسیقی بگذارید و از نوازندگی با این ساز لذت ببرید. سنتور علیزاده یک مهر عرضه شده برای نوآموزان و هنرجویان عزیز، از نظر ساختار و آکوستیکی بسیار استاندارد است و می‌تواند برای شما، یک شروع بی‌نقص را رقم بزند. شاید برای نوآموزان و علاقمندان عزیز این سوال پیش آید با وجود استفاده یکسان از چوب و متریال در این دو ساز، چه فرقی بین سنتور علیزاده یک مهر و دومهر نهفته است. در جواب سوال این عزیزان باید گفت؛ فرق این دوساز در ساختمان آکوستیکی آنها است. اساتید و سازندگان سازهای ایرانی بعد از ساخت ساز و نواختن با آن، نسبت به کیفیت صوتی و ساختمان فیزیکی و آکوستیکی ساز به آن نمره یا همان مهر می‌دهند. هرچقدر ساز باکیفیت‌ و حرفه‌ای باشد تعداد مهر‌ها آن بیشتر است. حالا می‌توانید کمی بین ساز یک مهر و دو مهر تمایز قائل شوید. سنتور علیزاده یک مهر از چوب گردو در تمامی قسمت‌ها بهره می‌برد. گوشی‌های کوک از فولاد انتخاب شده، که کوکی پایدار و با ثبات در اختیار شما می‌گذارد. در این ساز از بهترین سیم‌ها از جنس نیکل و برنز استفاده شده است. پس اگر به دنبال یک سنتور برای شروع هستید سنتور علیزاده یک مهر می‌تواند یک انتخاب دقیق برای شما باشد.

سنتور علیزاده 2 مهر


سنتور علیزاده 2 مهر

سنتور «علیزاده» دومهر ، مناسب برای هنرجویان و برای یک شروع استاندارد بسیار مقرون‌به صرفه است. چوب استفاده شده در این بدنه یا همان جعبه‌ی صوتی و صفحه رویی سنتور از چوب‌ بسیار مقاوم و با کیفیت گردو است. صفحه ارتعاش یا همان صفحه رو از مرغوب‌ترین قسمت چوب گردو بدون گره انتخاب شده و دو گل مشبک برای خروج صدا در طرفین صفحه ایجاد شده است. چوب گردو به دلیل ساختار منسجم و مستحکم در برابر ضربه و رطوبت محیط مقاوم است و طول عمر بالایی نسبت به چوب‌های دیگر دارد. این سنتور همچون یک ساز استاندارد از ۱۸ خرک به ارتفاع تقریبی ۲ و قطر ۱.۵ سانتی‌متر بهره می‌برد. ۷۲ گوشی از جنس فولاد، پایداری و کوک ساز شما را به خوبی حفظ خواهد کرد. کیفیت مناسب صفحه‌ی زیر و رو، استحکام کلاف‌ها و بالانس صدایی از ویژگی‌های سنتور علیزاده است. با تهیه این سنتور خیال خود را از بابت کیفیت و صدایی جذاب برای سال‌های بسیار راحت کنید.

سنتور علیزاده 3 مهر


سنتور علیزاده 3 مهر

سنتور از خاص ترین سازهای موسیقی ایرانی است. این ساز در دسته بندی سازهای زهی-کوبه ای جای می گیرد، یعنی در ساختار آن، سیم هایی وجود دارد که ارتعاش آنها (بوسیله ضربه های مضراب) عامل ایجاد صوت منحصر به فرد این ساز است. سنتور قدمت بسیاری دارد و خوشبختانه امروزه همچنان بعنوان یک ساز مطرح، جایگاه خود را در فرهنگ موسیقی ایران حفظ کرده است. از این رو، سازندگان متعددی به ساختن آن می پردازند، چرا که کماکان هنرمندان زیادی به نواختن آن علاقه دارند. سنتور علیزاده 3 مهر، از ساخته های استاد سلیم محمد علیزاده است. این ساز بعنوان یک ساز 3 مهر و بهترین ساز ساخته شده توسط این سازنده معرفی می شود. تمام بخش های صفحه رویی، صفحه زیرین (کفه)، کلاف و خرک ها در این سنتور از جنس چوب گردو است که پرداخت انجام شده (لاک الکل) بر روی بدنه اصلی، رنگ مات و نسبتاً تیره رنگی را پدید آورده، اما خرک ها بصورت خود رنگ هستند. صدای مطلوب این سنتور را می توان در تمام محدوده صوتی آن (سیم های زرد، سیم های سفید و بخش پشت خرک) شنید و اثری از ویژگی های بد و منفی مثل “تقه” یا “تپ تپ” در این صدا وجود ندارد، که اینها همه نشان از پل گذاری های درست و در مجموع صنعت دقیق و اصولی این سنتور است. در مقابل بعنوان یک امتیاز می توان به خوش صدایی و شفافیت صدای سیم های سفید و پشت خرک (یعنی صداهای زیر) اشاره کرد که در مقایسه با بسیاری سازها به وضوح قابل تشخیص است. سنتور 3 مهر علیزاده به طور کلی یک ساز خوش ساخت و خوش صدا است که می تواند مورد استفاده هنرجویان و نوازندگان سطوح مختلف قرار بگیرد.

مشاهده کلکسیون کامل سنتور علیزاده: خرید سنتور

برگرفته از : ساز24



:: موضوعات مرتبط: شناخت آلات موسیقی , ,
:: برچسب‌ها: سنتور , خرید سنتور , راهنمای خرید سنتور ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

نوازندگان سنتور اهل ایران

نوازندگی سنتور با دو چوب نازک که به آن‌ها «مضراب» گفته می‌شود، انجام می‌شود. مضراب‌ها در گذشته بدون نمد بودند ولی اکنون بیش‌تر به مضراب‌ها نمد می‌چسبانند که باعث نرمتر شدن و کم زنگ‌تر شدن آوای سنتور می‌شود. در اکثر اوقات، نوازنده باید با هر یک از مضراب‌ها، نت متفاوتی را اجرا کند (به ویژه در برخی از چهارمضراب‌ها که بیش‌تر پایه قطعه با دست چپ و ملودی با دست راست اجرا می‌شود). به همین دلیل نوازندگی این ساز علاوه بر چابکی دست‌ها، به تمرکز ذهن نیز نیاز دارد که تنها با آزمون فراوان بدست می‌آید. سنتورسازی است که اگر نوازنده بر آن چیره شود، می‌تواند با آن کارهای زیبا و ماندگاری بیافریند. این ساز به خوبی توانایی تک نوازی و هم نوازی را دارا می‌باشد.

برابر نیمی از زندگانی آزمون سنتورنوازان، به کوک کردن آن می‌گذرد. چون کوبه‌های مداوم مضراب روی سیم‌ها و تأثیرگذاری نم و گرما روی چوب و سیم‌ها کوک را به هم می‌زند و ۷۲ سیم باید مرتب کوک یا هم خوان شود، از این رو سنتور،‌سازی شناخته می‌شود که همراه با زیبایی، بسیاری از پیامدهای فیزیکی می‌تواند روی آوا و کوک آن تأثیر بگذارد و حتی نوازنده‌های ماهر را برای یک کوک دلخواه ناکام می‌گذارد.


از جمله معروفترین نوازندگان سنتور می توان اساتید زیر را نام برد.

استاد اردوان کامکار


اردوان کامکار

اردوان کامکار در سال ۱۳۴۷ در سنندج به دنیا آمد. او آموزش سنتور را از سن ۴ سالگی و نزد پدرش، حسن کامکار آغاز کرد. اردوان کامکار، در جوانی به همراه برادرش هوشنگ کامکار، کنسرتینوی سنتوری تصنیف کرد که در آلبومی به نام بر تارک سپیده (همراه با یک کنسرتینوی کمانچه از برادرش، اردشیر) به بازار عرضه شد. او در سال ۱۳۵۹ به تهران آمد و فعالیت خود را به طور جدی در عرصه موسیقی آغاز کرد و با کمک برادرانش، هوشنگ و ارسلان، درس‌های هارمونی، کنترپوان و اصول آهنگسازی را فرا گرفت. او نواختن سنتور را به سطح خوبی از لحاظ تکنیکی رساند و در زمینه نوازندگی، ردیف موسیقی ایران، گروه نوازی، اصول و مبانی موسیقی و آهنگسازی هم به درجاتی نسبتاً خوب رسید. تقسیم ملودی های قطعات و تقسیم آن‌ها در دو دست یکی دیگر از ویژگی‌های نوازندگی‌اش است، و یکی از مهمترین توانایی‌هایش، قدرت مساوی دستانش است که مضراب های چپ و راستش را یکدست کرده است.

استاد سیامک آقایی


سیامک آقایی

سیامک آقایی زادهٔ ۱۳۵۲در اهواز است. او فراگیری ساز سنتور را ابتدا نزد «رؤیا حلاج» در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی آغاز کرد و سپس نزد هنرمندانی همچون: مسعود شناسا، پرویز مشکاتیان، محمدرضا لطفی، حسین ملک، ناصر فرهنگفر، مجید کیانی و رامبد صدیف فراگیری موسیقی را ادامه داد. وی فارغ‌التحصیل رشته موسیقی در مقطع کارشناسی از دانشکده هنرهای زیبا - دانشگاه تهران است. وی در دوران تحصیل از آموزه‌های پژوهشگران موسیقی همچون: محمدتقی مسعودیه، تقی بینش، فرهاد فخرالدینی، خسرو مولانا، آذین موحد و محمدرضا درویشی بهره برد.

استاد پرویز مشکاتیان


پرویز مشکاتیان

پرویز مشکاتیان در سال ۱۳۳۴ در نیشابور به دنیا آمد. او مقدمات موسیقی را از شش سالگی نزد پدرش، حسن مشکاتیان، که استاد سنتورنوازی و آشنا با ویولن و سه‌تار بود، آموخت. وی آموختن موسیقی را در طول تحصیل در زادگاهش، نیشابور پی گرفت و تا پایان دورهٔ متوسطه همچنان در پیشگاه پدر به فراگیری و تمرین مشغول بود. او در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکدهٔ هنرهای زیبا در دانشگاه تهران شد و به آموختن ردیف میرزا عبدالله نزد نور علی خان برومند و ردیف موسیقی سنتی نزد داریوش صفوت پرداخت. وی هم‌زمان با آموزش ردیف، مبانی موسیقی ایرانی را نزد اساتیدی چون محمدتقی مسعودیه، مهدی برکشلی، عبدالله دوامی، سعید هرمزی و یوسف فروتن فرا گرفت. او نوازندگی سنتور را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به صورت بسیار جدی ادامه داد و توانست در نوازندگی این ساز به مهارت ویژه و چشمگیری دست پیدا کند و همچنین توانست کارهای بزرگ فراوانی را در زمینهٔ آهنگسازی و نوازندگی سنتور به ویژه در زمینهٔ ساخت قطعات همنوازی (ارکسترال)، تصنیف و نیز تکنوازی انجام دهد. مشکاتیان در این سال‌ها، کنسرت‌های متعددی با خوانندگانی چون پریسا و هنگامه اخوان اجرا کرد و در سال ۱۳۵۶، گروه عارف را تشکیل داد. وی در آزمون موسیقی باربد که به ابتکار نورعلی برومند برگزار می‌گردید، به همراه پشنگ کامکار مقام نخست در رشتهٔ سنتور و همراه با داریوش طلایی، مقام ممتاز در ردیف‌نوازی را به دست آورد. وی همسر سابق افسانه شجریان بوده و صاحب دو فرزند به نامهای آوا و آیین است.

حسام‌الدین سراج


حسام‌الدین سراج

حسام‌الدین سراج در ۲۶ مرداد ماه سال ۱۳۳۷ در اصفهان چشم به جهان گشود. ایشان فرزند سید محمدرضا سراج است و دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس معماری از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری پژوهش هنر از دانشگاه هنر می‌باشد. وی، موسیقی را از سیزده سالگی با آموختن تنبک آغاز کرد. سپس سنتور را نزد سیروس ساغری آموخته و برای تکمیل آن از استادانی چون فرامرز پایور، رضا شفیعیان و پشنگ کامکار بهره گرفت. همچنین در زمینهٔ آواز از محضر محمود کریمی و محمدرضا شجریان استفاده کرد. بزرگترین مشوق وی در تحصیل علم و هنر پدرش بود. او بر علوم قدیمه و ادبیات احاطه داشت و از صدای خوش آهنگی برخوردار بود و با استادان ادب و هنر نظیر جلال الدین همائی، تاج اصفهانی، حسن کسائی و… حشر و نشر داشت، به همین جهت فضائی مستعد برای تربیت فرزندانش فراهم آورده بود. وی علاوه بر آواز، در برخی از آثارش آهنگ‌سازی را نیز به عهده داشته و با نواختن سنتور و سه‌تار نیز آشنایی دارد. همچنین در دانشکده هنرهای زیبا بحثی تحت عنوان شناخت هنر را تدریس می‌کند. او، علاوه بر ایران، کنسرت‌های فراوانی در کشورهای مختلف داشته‌است. برنامه وی در خندوانه در تاریخ 97/11/12 روی آنتن رفت و او گفت و گویی با رامبد جوان داشت و همچنین یکی از قطعات خود را اجرا کرد و جناب خان نیز از وی تقدیر ویژه کرد.

از جمله دیگر نوازندن سنتور می توان اساتید زیر را نام برد :

  • داریوش سالاری
  • مهدی ستایشگر
  • محمدجواد ضرابیان
  • علیرضا جواهری
  • محمد نایینی

برگرفته از : ویکی پدیا



:: برچسب‌ها: سنتور ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

مدیریت هزینه ها در دوران دانشجویی

دوران دانشجویی از نظر مالی ممکنه دوران سختی باشه مخصوصا برای کسایی که برای دانشگاه به یه شهر دیگه میرن و تو خوابگاه یا خونه دانشجویی زندگی میکنن ولی اگه مدیریت کنید میتونید این دوران رو به خوبی پشت سر بذارید:

بودجه بندی در دوران دانشجویی

به کمک بودجه‌بندی هزینه‌ها رو مدیریت کنید و از هدر رفتن پولتون جلوگیری کنید. از نرم‌افزارهای موجود روی تلفن‌های هوشمند برای بودجه‌بندی کمک بگیرید. .


استادیو

قبل از خرید فهرستی از لوازم مورد نیازتون تهیه کنید و بهش بودجه‌ی مشخصی اختصاص بدین. اگه به چیزی خارج از این لیست احتیاج داشتین، از خرید سریع اون پرهیز کنین تا هزینه‌های خریدتون تا حد امکان کاهش پیدا کنه.

خوردن غذای سالم در دوران دانشجویی

ممکنه قیمت غذاهای سالم از غذاهای ناسالم بیش‌تر باشه، اما در بلند مدت هزینه‌ای که بابت مشکلات ناشی از غذاهای ناسالم پرداخت می‌کنید بیش‌تره. تا حد امکان از خرید غذا از بیرون پرهیز کنید و غذاتون رو توی خونه یا خوابگاه تهیه کنین. به فکر کسب درآمد باشین ممکنه فشار درس‌ها و برنامه‌ی کلاس‌ها اجازه شغل تمام‌وقت به شما نده، اما راه‌های زیادی برای کسب درآمد برای دانشجویان مثل پیدا کردن شغل پاره‌وقت، دورکاری و ... وجود داره. .

کتاب دست دوم بخرید

. برای اون که هزینه‌های سنگین کتابای درسی رو کم کنین، از کتاب‌های دسته دوم استفاده کنین و یا کتاب‌ها را از کتابخونه امانت بگیرین.

راهکار شما چیه؟ شما در دوران دانشجوییتون چطوری هزینه ها تونو مدیریت می کردید؟ تجارب خودتون رو برام بنویسید.

توسط: استادیو



:: موضوعات مرتبط: کدام استاد کدام دانشگاه , ,
:: برچسب‌ها: دوران دانشجویی ,
:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

معیارهای ارزیابی سنتور کدامند؟

قطعا تمام علاقه مندان به ساز سنتور در هنگام خرید سنتور به چالش های بسیار زیادی بر می خورند. در این راستا از اساتید موسیقی خود و افراد خبره مشاوره و راهنمایی می گیرند. در این مطلب معیارهای ارزیابی سنتور بیان شده است که قطعا می تواند در انتخاب سنتور خوب و خرید بهتر یاری رسان باشد.

صنعت و ساختمان ساز سنتور

سلیقه در پرداخت چوب:
سنتور در مراحل مختلف مورد پرداخت با رنده، سمباده، مُقار، لیسه و … قرار می­گیرد که کیفیت پرداخت، نشان از حوصله و سلیقه سازنده می­باشد. کیفیت رنگرزی:
سازندگان مختلف ممکن است روشهای زیادی برای رنگرزی انتخاب کنند مانند لاک الکل، سیلر و … ، که نوع رنگرزی و سلیقه در این مورد می تواند درصدای سنتور تاثیر بگذارد. (مثلا رنگهای پوشاننده میتواند جلوی ارتعاش الیاف چوب را بگیرد) البته رنگ در ظاهر زیبای سنتور بسیار موثر است. انضباط و چینش گوشی­ها:
چیدمان گوشیها از سلیقه در سوراخکاری و برقو زدن مناسب حکایت دارد و گوشی های خوش تراش هم به صدای سنتور کمک می­کند و هم در نگهداری کوک موثر است. کیفیت چسباندن کلاف، صفحه و کفه:
یکی از قسمتهای مهم در سنتورسازی، سرهم کردن اجزای سنتور و چسباندن قسمتهای مختلف آن است. زیبایی در اتصال اجزا، هم نشان از سلیقه سازنده دارد و هم می­تواند به ایجاد صدایی متناسب کمک کند. تناسب وزن سنتور:
در برخی از سنتورها وزن زیاد به معنی ضخامتهای نامناسب به چوب یا خیس بودن آن است. و در برخی سبک بودن زیاد سنتور به معنی پوک بودن چوب و یا ضعیف بودن آن است که این به تجربه به دست می­آید که در مقایسه با صدای سنتور اعتبار پیدا می­کند.


خرید سنتور

کیفیت صوتی

یک دست بودن صدا:
یک سنتور مناسب در نتهای مختلف دارای جنس صدای یکسان است که این نشان تخصص سازنده در پل گذاری و تنظیم ضخامت صفحه و کفه است که باعث می­شود با تغییر پوزیسیونها، رنگ، حجم صدا و تونالیته سنتور عوض نشود. حجم صدا:
حجم صدای مناسب در سنتور نشان تخصص سازنده است. رسیدن به یک حجم بالای صوتی و پرقدرت برای سنتور بسیار دشوار است که توان چوب شناسی و تنظیم ضخامت نیاز دارد که بسیار ارزشمند است. جنس صدا:
تقه دار بودن، گزدار بودن صدا و … از جمله عیوبی است که می­تواند جنس صدا راتضعیف کند و صدای کریستالی، پخته، عمیق و جاافتاده از جمله اصطلاحاتی است که برای صداهای مناسب از آن یاد می­شود. نگهداری کوک:
چرخش راحت گوشیها (نداشتن حرکت پله ای) و عدم برگشت گوشی­ها پس از کوک کردن به معنی نگهداری مناسب کوک است که برای یک سنتور بسیار حیاتی است که البته فاکتورهایی مثل ضخامت صفحه، ارتفاع خرک و … در کوک موثر است که دراین مرحله از آنها نمی­توان گذشت.

منبع:معیار ارزیابی سنتور در وبسایت ساز24



:: موضوعات مرتبط: شناخت آلات موسیقی , ,
:: برچسب‌ها: راهنمای خرید سنتور , راهنمای خرید ساز , خرید ساز ,
:: بازدید از این مطلب : 260
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

تاریخچه موسیقی

تاریخ موسیقی شناختن مبدأ و منشأ موسیقی اهمیتِ بسیار دارد؛ زیرا کشف این نکته به شناسایی ماهیت موسیقی کمک بسیاری می‌کند، و به همین دلیل است که تاکنون دانشمندان و فلاسفه در این باره فرضیات متعددی ارائه کرده‌اند، که از میان آن‌ها هربرت اسپنسر، فریدریش نیچه، زیگموند فون هاوزگر، و یوهان گوتفرید فون هردر را باید نام برد.

در دوره‌های اخیر، دانشمندان و محققان، با تحقیق در احوال ملل ابتدایی وحشی و نیمه‌وحشی، طریق مطمئن‌تری برای تحقیق در این زمینه برگزیده‌اند. فرانسویان قبل از دیگران به مطالعه در این باره پرداختند.

نخست ژان-ژاک روسو در اثر خود به نام فرهنگ موسیقی و بعد از او دولابور در کتاب تحقیقی درباره موسیقی قدیم و جدید این بحث را پیش کشیدند. مردم سیاحت‌پیشه انگلستان نیز پس از فرانسویان به تحقیق در این موضوع پرداختند و در این اواخر، آلمانی‌ها تحت عنوان علم موسیقی سنجشی به این تحقیقات رونق عمیق بسیاری بخشیدند.

موسیقی معمولا به چند دسته موسیقی سنتی، موسیقی پاپ و موسیقی کلاسیک تقسیم می شوند. موسیقی سنتی در ایران بسیار رایج است و طرافداران بسیاری دارد.


ساز24

شروع و آغاز موسیقی در ایران چگونه بود؟

از مهم‌ترین مُهرنگاره‌های خنیاگری (:موسیقی) در جهان؛ باید از آنچه که در چوغامیش خوزستان برجای مانده، یاد کرد که در سال‌های ۱۹۶۱–۱۹۶۶ میلادی، یافت شده‌است. این مهرنگاره ۳۴۰۰ ساله؛ سیمایی از بزم رامشگران را نشان می‌دهد. در این بزم باستانی، دسته‌ای خنیاگر(:نوازنده) دیده می‌شوند که هر کدام، به نواختن‌سازی سرگرم هستند. چگونگی نواختن و نشستن این رامشگران، نشان می‌دهد که آنها، نخستین دسته خنیاگران جهان هستند. در این گروه رامشگران، می‌بینیم که نوازنده‌ای چنگ و دیگری شیپور و آن دیگر تنبک می‌نوازد. چهارمین رامشگر در این میان، خواننده‌ای است که آواز میخواند.

دوره نخست از آمدن نژاد آریایی به سرزمین ایران تا انقراض دولت ساسانی از آمدن نژاد آریایی به سرزمین ایران تا انقراض دولت ساسانی انواع سازها و ادوات رایج موسیقی عصر هخامنشیان و پیش از اسلام موسیقی ایران درعهد ساسانیان دوره دوم از طلوع اسلام تا عصر حاضر موسیقی ایران پس از اسلام هجوم مغول و دگرگونی اوضاع ایران و شروع انحطاط علمی وهنری ظهور دولت صفوی و وضع هنر وموسیقی پادشاهان قاجاریه و مختصری از تاریخ موسیقی ایران در این دوره تأثیر شعبه موزیک دارالفنون در حفظ موسیقی ملی در زمان ناصرالدین شاه


پیدایش ساز موسیقی

طبیعی‌ترین وسیله آواز، سینه و حلقوم طبیعی انسانی و ساده‌ترین وسیله ایجاد وزن، دست‌های آدمی است. انسان با برهم زدن دست‌ها وزن را نگاه داشته و نغمه‌ها و آهنگ‌ها را همراهی می‌کرده‌است. بعدها بشر از شاخ حیوانات و روئیدنیهایی که در دسترس داشت. سازهای بادی مانند بوق ونی اختراع کرد و با کمک حس شنوایی سوراخ‌هایی با توجه به معتقدات نجومی و اعداد مقدس در آن‌ها تعبیه نمود که اکنون به صورتهای گوناگون تکامل یافته‌است. همچنین انواع طبل‌ها و سازهای ضربی را اختراع کرد و درتکامل آن‌ها کوشید.

در کاوش‌های باستان‌شناسی، سازهای بادی وزهی مانند چنگ ونی را یافته‌اند که تاریخ آن‌ها به چندین هزارسال قبل از میلاد می‌رسد. در محوطه باستانی کول‌فره نیز نقوشی از دف و چنگ مربوط به تمدن عیلام وجود دارد. بشر با اختراع سازها وادوات موسیقی از الحان و نواهایی که در ذهن اوحالت مطبوع و دلپذیر ایجاد می‌کرد، تقلید نموده و پیوسته در راه تکامل آن گام برداشته‌است.

در سال ۲۰۱۲ میلادی فلوت‌هایی از جنس استخوان پرنده و عاج فیل، در غاری در جنوب آلمان کشف شد، دانشمندان با استفاده از روش تعیین عمر کربنی، نشان داده‌اند که این فلوت‌ها بین ۴۲ تا ۴۳ هزار سال قدمت دارند. این سازها قدیمی‌ترین ابزار کشف شده موسیقی در جهان محسوب می‌شوند.


انواع سازهای موسیقی

سازهای موسیقی در انواع مختلفی وجود دارند. هر کشور و سنت، موسیقی مختص خود و به طبع آن سازهای مختص آن منطقه را دارد. ولی در کل جدا از ملیت و منطقه ساز، کلیه سازها را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • سازهای زهی زخمه ای مانند سنتور، تار، سه تار، گیتار، دیوان یا باغلاما و ...
  • سازهای آرشه ای مانند ویولن، ویولن سل، کمانچه و ...
  • سازهای کوبه ای مانند تنبک، دف، دایره، تمپو، شورانگیز و ...
  • سازهای بادی مانند فلوت، فلوت ریکوردر، سازدهنی، نی، نی انبان و ...
  • سازهای افکتی مانند اوشن درام، مثلث و ...

برگرفته از :ویکی پدیا



:: موضوعات مرتبط: آموزش موسیقی , ,
:: برچسب‌ها: انواع ساز , تاریخچه موسیقی ,
:: بازدید از این مطلب : 384
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست
استادیو

 

استادت رو پاس میکنی؟


برای همه دانشجوها نمره خوب گرفتن و پاس شدن خیلی مهمه و برای اینکه بتونی از یه استاد نمره خوب بگیری علاوه بر درس خوندن و تلاش باید استادت رو بهتر بشناسی،‌ مثلا بدونی چطوری امتحان میگیره، چیا براش مهمه، اخلاقش چطوره، حضور غیاب میکنه یا نه!

اینجاست که اُستادیو بهت کمک میکنه تا نظر بقیه رو مورد استادت بخونی و بتونی از تجربیاتشون استفاده کنی. خودتم میتونی بری نظرت رو در مورد استادت تو اُستادیو ثبت کنی و به بقیه کمک کنی!

پس برای اینکه بیشتر با استادات آشنا بشی بهتره یه سر به سایت اُستادیو بزنی. البته حواست باشه برای ثبت نظر تو اُستادیو حتما باید قبلش ثبت نام کنی تو سایت. و خبر خوب اینکه به ازای ثبت نام تو اُستادیو کد تخفیف فیلیمو و به ازای ثبت نظر تو اُستادیو کد تخفیف سینما تیکت بدون قرعه کشی بهت داده میشه.



:: موضوعات مرتبط: کدام استاد کدام دانشگاه , ,
:: برچسب‌ها: استادیو ,
:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

شناخت سنتور موسوی


اصولاً در بین ساخته های یک سازنده ساز، تعداد مهرها می بایست سازها را از نظر کیفیت ساخت و متریال به کار رفته در یک رده بندی کیفی قرار بدهد. در سنتورهای موسوی این مسأله به وضوح دیده می شود. چنان که سنتور دو مهر موسوی نسبت به مدل های قبلی خود یعنی یک مهر ساده و یک مهر ویژه، در ساخت و پرداخت پیشرفته تر است.
در ساخت این سنتور از چوب گردوی مرغوب استفاده شده و اتصال صفحه و کفه و کلاف به یکدیگر به بهترین نحو انجام شده است. چوب استفاده شده در صفحه زیرین (کفه) طرح ابری دارد که این خود نشان از انتخاب چوب با کیفیت برای این بخش است. هم چنین در کلاف راست و چپ که گوشی ها و سیم گیرهای سنتور بر روی آنها قرار می گیرند، از چوب راه راست و قوی استفاده شده است. گوشی ها نیز از نوع آهن آبکاری اتومات دوبل هستند و به خوبی برقو خورده اند تا ساز در نگه داشتن کوک بهتر عمل کند. کیفیت خرک ها و فرم و پرداخت شیطانک ها در مدل دو مهر سنتور موسوی، نسبت به مدل های پایین تر در مجموع بهتر است.
نکته قابل توجه در سنتور موسوی دو مهر، وجود دو سوراخ روی قسمت پایین کلاف برای دسترسی به پل ها و رگلاژ کردن آنها با ابزار مربوطه است. بوسیله پل کش و از طریق این سوراخ ها می توان پل های مربوط به سیم های زرد و یا سیم های سفید و پشت خرک را جابجا کرد. در نوازندگی با سنتور موسوی مدل دو مهر، صدایی نرم، شفاف، قوی و یکدست را در تمام محدوده ساز تجربه خواهید نمود. قیمت این سنتور با کیفیت قابل توجه آن در تناسب است و این ساز را به یکی از گزینه های مناسب برای نوازندگان متوسط و حرفه ای تبدیل می کند.

سنتور موسوی


متعلقات همراه سنتور موسوی


سنتور موسوی هعمولا همراه جعبه چرمی یا جعبه فومی / آچار کوک و مضراب سنتور ارائه میشود. برای نگه داری از این محصول نیز لازم است این متعلقات به همراه تهیه شود.


برخی از انواع سنتور موسوی


  • سنتور موسوی یک مهر ساده
  • سنتور موسوی دو مهر ساده
  • سنتور موسوی یک مهر ویژه
  • سنتور موسوی حرفه ای
  • سنتور موسوی دو مهر ویژه
 

منبع: https://saaz24.com/product/santour-mousavi-domohr-sadeh/



:: موضوعات مرتبط: شناخت آلات موسیقی , ,
:: برچسب‌ها: خرید سنتور , سنتور موسوی , شناخت ساز ,
:: بازدید از این مطلب : 406
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

راهنمای خرید سنتور

سنتور ساز زهی زخمه‎ای موسیقی ایرانی است. یفرهنگ دهخدا سنتور را این‌گونه بازشناخته‌است: «از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌های بسیاری است و با دو زخمه چوبی نواخته می‌شود(نقل از ویکی پدیا).» عوامل بسیاری در قیمت سنتور تاثیر گذارند و سازآموز را ترغیب به خرید ساز می کنند. در این مقاله سعی شده است تا به عمده ترین و برجسته ترین فاکتورها اشاره شود.


انواع سنتور

سنتور بر اساس ابعاد خاص که قاعده هم دارد می تواند به سنتور سل، لا، سی …،کروماتیک، ۱۲خرک، ۱۴خرک، باس و…تقسیم شود. البته در این تقسیم بندی تنها ابعاد ساز متغیر است و بقیه اجزای ساز یکسان می باشد.

دو شیوه‌ی متفاوت برای محاسبه‌ی هزینه‌ی تبلیغات به ازای کلیک وجود دارد: یکی تعیین نرخ ثابت به ازای هر کلیک، و دیگری مزایده بر اساس پیشنهاد قیمت یا Bid. در هر دو حالت تبلیغ‌دهنده باید ارزش بالقوه‌ای که از هر کلیک ناشی می‌شود را در نظر بگیرد. ارزش یاد شده به بازدیدکننده‌ی مورد انتظار تبلیغ‌دهنده و عایدی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت حاصل از این بازدید (معمولاً درآمد) بستگی خواهد داشت.

 

تبلیغات کلیکی


بخشهای مختلف سنتور


جعبه رِزُنانس :

منظور از جعبه رزنانس، جعبه شامل صفحه و کفه و کلاف می باشد که با چسب یا سریشم به هم متصل هستند. در داخل این جعبه بین ۳ تا ۷ چوب (پل) به قطر حدودی یک سانتی متر وجود دارد که بین صفحه و کف قرار دارد که بنا به تخصص و تجربه سازنده ساز در جاهای خاصی قرار میگیرد که این خود به یک دست بودن صدا و تناسب حجم صدا و جنس ان کمک بسیار زیادی می کند. لازم به ذکر است که برخی از اساتید سازنده فقط با ابزار پل عیوب صدایی بسیاری از سازها را می توانند رفع کنند.


جنس جعبه :

جنس چوب سنتور عمدتا از گردو می باشد (البته چوب راش، آزاد، رز وود، فوفل… نیز استفاده میشود) که البته خود چوب گردو بنا بر عمر درخت، قطر تنه، منطقه رویش درخت، مدت زمان خشک شدن چوب و شیوه خشک شدن ان کیفیتهای مختلفی دارد. بسیاری از اساتید سازنده ساز معتقدند چوب مناطق سردسیر مثلا کردستان، سنندج، الموت و… از کیفیت بهتری برخوردارند. البته از دید اکثر اساتید چوب گردوی تیره که دارای رگه های راست و منظم و یا فرهای ابر گونه روی چوب می باشند، که مدت زیادی (مثلا حداقل ۵سال) از خشک شدن انها می گذرد، گزینه مناسبی برای خرید سنتور خوش صدا خواهد بود.


گل روی جعبه :

بر روی صفحه سنتور دو سوراخ به شکل گل وجود دارد که به ان گل سنتور گفته میشود. علت حضور این گل علاوه بر زیبایی، کمک به ایجاد رزنانس در داخل جعبه می باشد که محل آن بر اساس شیوه پل گذاری وسلیقه سازنده زیر سیمهای زرد و پشت خرک تعبیه می شود.


ضخامت صفحه و کف :

بسیاری از اساتید حرفه ای معتقدند که چیدمان پل تنها فاکتور مهم تنظیم صدای ساز نیست بلکه ضخامت صفحه و کف نقش بسیار زیادی در کیفیت صدای ساز دارد. البته در این بین ضخامت صفحه از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنا به جنس چوب و میزان خشک شدن ان ضخامت کف بین ۷تا ۹ میلیمتر و صفحه بین ۵٫۵ تا ۷٫۵ میلیمتر تنظیم می شود.شایان ذکر است که اساتید حرفه ای بنابر جنس چوب ممکن است ضخامتهای مختلفی در نقاط مختلف صفحه و کف ایجاد کنند.که البته خود همین تجربه وتخصص زیادی را میطلبد .


شیطانک :

روی دو ساق ذوذنقه سنتور یک برجستگی وجود دارد که روی ان دو میله استیل به قطر حدودی ۲ میلیمتر قرار دارد که به شیطانک گفته می شود.که بعدا سیمهای سنتور روی ان قرار میگیرد. ارتفاع شیطانک از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بوسیله ان، میزان فشار سیمها روی خرک تغییر میکند که این خود در نهایت روی صدای ساز اثرگزار خواهد بود.


گوشی و سیمگیر :

در طرف راست سنتور و بر روی کلاف گوشی قرار دارد که سیمها ی ساز در نهایت از طریق همین گوشیها کوک وتنظیم می شوند . اما نکته مهم در قسمت گوشی شیوه سوراخ کاری و برقو زدن است که رعایت همین نکته به کوک خوب و دقیق منجر خواهد شد. اما سیمگیر در طرف چپ ساز قرار دارد که تنها نکته مهم شیوه گره زدن سیم است که در نگهداشتن کوک می تواند موثر باشد.


جنس سیم :

سنتور شامل دو نوع سیم می باشد که به سیم سفید وسیم زرد یا قرمز معروف است. سیم سفید از جنس فولاد می باشد و سیم زرد یک ترکیب الیاژی از کروم، مس وفولاد است. که البته این سیمها عمدتا وارداتی هستند. نکته مهم در این است که جنس سیم و کیفیت (یکدستی چگالی سیم) آن بر روی صدا بسیار موثر است.


معیارهای ارزیابی سنتور


  • جنس صدا: بم کریستالی، زنگ دار، پر حجم، صدای بسته و کم حجم، تقه دار بودن ساز، میزان یکدستی صدای ساز
  • جنس چوب: چوب تیره یا روشن، راه راست بودن چوب یا فردار بودن، کهنه یا تازه بودن چوب، سبک و پوک یا سنگین بودن چوب
  • کیفیت پرداخت: کیفیت پرداخت ساز، کیفیت رنگ کاری ساز، کیفیت خرک ها، کیفیت سیم، گوشی و ساچمه و سیم گیر، فاکتورهای اضافه مثل معرق یا خاتم یا منبت

 

منبع: ساز24


:: موضوعات مرتبط: شناخت آلات موسیقی , ,
:: برچسب‌ها: راهنمای خرید سنتور , راهنمای خرید ساز , خرید ساز ,
:: بازدید از این مطلب : 424
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

افزایش ظرفیت حافظه

تحقیقات نشان داده است که نواختن موسیقی و نیز گوش دادن به آن باعث تحریک مغز و افزایش ظرفیت آن می­شود. در یک آزمایش، به ۲۲ کودک بین سه الی چهار و نیم سال درسهای کیبورد و یا آواز داده شد. در سوی دیگر، به گروهی ۱۵ نفره نیز هیچ درس موسیقی ارائه نشد. هر دو گروه در یک کلاس پیش دبستانی قرار گرفتند. نتایج نشان داد، کودکانی که در کلاسهای هفتگی کیبورد شرکت می­کردند، ۳۴ درصد بهتر از سایرین در کسب مهارتهای ماندگار عمل کردند.

بنابر مقاله­ای که در مجله آنلاین تلگراف منتشر شده است، «تحقیقات اخیر نشان می­دهد که نواختن منظم یک ساز باعث تغییر شکل و قدرت مغز شده و می­توان از آن برای بهبود مهارتهای شناختی افراد استفاده کرد.» همچنین تحقیقات نشان داده­ است که نواختن منظم موسیقی باعث بهبود مهارت در استفاده از دستان، شنوایی، ذخیره اطلاعات صوتی در ذهن و حافظه در افراد می­شود. همچنین این کار می­تواند به اندازه ۷ نمره، آی کیو ی افراد را بهبود بخشد.

بهبود دادن مدیریت زمان و مهارتهای سازماندهی

یادگیری نواختن یک ساز نیازمند تمرین نظم و سازماندهی می­باشد و یک موسیقیدان خوب می داند که کیفیت زمان تمرین از کمیت آن مهم تر است. یک نوازنده برای این که بتواند سریعتر پیشرفت کند، خواهد آموخت که چگونه زمان خود را سامان دهد و از زمان خود به شکل بهینه استفاده نماید.

افزایش مهارت کار تیمی

مهارتهای کار تیمی از مهارتهای بسیار مهم برای موفقیت در زندگی هستند. نواختن یک ساز نیازمند این است که نوازنده برای ساخت آهنگ با سایرین همکاری کند. در یک گروه موسیقی، افراد می­آموزند که چگونه با سایرین کنار بیایند و همکاری کنند و برای نواختن یک آهنگ خوب به صورت گروهی، هر نوازنده باید یاد بگیرد که به دیگران گوش فرادهد تا افراد در کنار هم بتوانند آهنگی دلنواز خلق کنند.

افزایش پشتکار

یادگیری نواختن یک ساز نیازمند صرف زمان و تلاش است که این امر باعث می­شود که صبر و پشتکار افراد در بوته آزمایش قرار می­گیرد. هیچ قطعه موسیقی را نمی­توان در بار اول بی نقص اجرا نمود و اکثر نوازندگان پیش از آنکه بتوانند قطعه­ای را به درستی اجرا کنند، بارها آن را تمرین می­کنند.

 

 

۱۴ مزیتی که نواختن موسیقی برای مغز دارد

 

 

بهبود هماهنگی جسمی و ذهنی

هنر نوازندگی نیازمند هماهنگی و همکاری چشم و ذهن و دستهاست. با خواندن نُت از روی یک صفحه، مغز به صورت ناخودآگاه این نُت ها را به الگوهای حرکتی تبدیل می­کند. به این مجموعه، تنفس و گرفتن ریتم را نیز اضافه کنید تا بهتر متوجه هماهنگی ایجاد شده شوید.

 

بهبود توانایی ریاضی

خواندن نت­های موسیقی نیازمند شمارش نت­ها و ریتم­هاست که این امر می­تواند به بهبود مهارتهای ریاضی مغز کمک کند. در عین حال، مطالعه تئوری موسیقی نیازمند یادگیری جنبه­های بسیاری از ریاضی است. مطالعات نشان داده است که دانش آموزانی که سازی را می­نوازند از دانش آموزانی که سازی نمی­ نوازند، نمره­های بهتری کسب می کنند.

 

بهبود مهارتهای درک مطلب

بنا بر تحقیقی که در مجله «روانشناسی موسیقی» چاپ شده است، کودکانی که به مدت چند سال در کلاسهای مربوط به آموزش موسیقی و آموزش ریتمهای پیچیده شرکت کرده اند، عملکرد بهتری در خواندن و درک مطلب متون از خود نشان داده اند. شاید چنین نتیجه ای چندان عجیب نباشد چرا که نوازندگی شامل خواندن و ادراک مداوم می باشد. زمانی که نوازنده نت های سیاه و سفید را روی یک صفحه می بیند، باید بتواند نام نت را تشخیص داده و آن را به حرکت دست متناسب ترجمه کند. در عین حال باید بتواند ریتمی که نتها تشکیل می دهند تشخیص دهد و الگوی مناسب را اجرا نماید.

افزایش احساس مسئولیت

نواختن یک ساز مسئولیتهایی نیز به همراه خود دارد. نگهداری از ساز و حفظ آن و نیز احساس مسئولیت برای شرکت در تمرین و انجام تمرینات روزانه عواملی که می­تواند باعث افزایش حس مسئولیت افراد گردد.

افزایش تمرکز

ساز یک نوازنده متعلق به وی است و او می­تواند هر چه می­خواهد با آن بنوازد. این کار به وی کمک می کند تا احساسات خود را با استفاده از ساز بیان نماید و در نتیجه خود را از استرسها و فشارهای روزانه خالی کند.

کاهش استرس

ساز یک نوازنده متعلق به وی است و او می­تواند هر چه می­خواهد با آن بنوازد. این کار به وی کمک می کند تا احساسات خود را با استفاده از ساز بیان نماید و در نتیجه خود را از استرسها و فشارهای روزانه خالی کند.

ایجاد احساس کامیابی

یادگیری مهارتهای دشوار نوازندگی و فائق آمدن بر چالشهای آن و تسلط بر آن با حسی از رضایت و کامیابی همراه است و اعتماد به نفس نوازنده را در انجام سایر کارهای چالش برانگیز در زندگی افزایش می دهد. تسلط بیشتر بر ساز و نواختن آهنگهای بیشتر با تمرین، علاوه بر رضایت درونی باعث تحسین نوازنده از سوی سایرین می­شود که این امر هر چه بیشتر به افزایش احساس اعتماد به نفس وی کمک خواهدکرد.

 

بهبود مهارت شنوایی

این مورد بسیار واضح به نظر می رسد، نوازندگی نیازمند گوش دادن بادقت به صداهاست. نوازنده باید یاد بگیرد که نت اشتباه را تشخیص دهد. توانایی کوک کردن بدون استفاده از دستگاه تیونر، مهارتی است که نوازندگان ماهر به آن دست می­یابند و این مهارت نیازمند دقت بالایی در شنوایی است. از میان تمام مزایای ذکر شده در این مقاله، این مورد یکی از بدیهی ترین موارد به شمار می رود.

آموزش نظم

یادگیری نواختن یک ساز می­تواند بسیار چالش برانگیز باشد. یکی از مهارتهایی که نوازندگان فرامی گیرند، نظم است. تمرین مستمر و کار کردن برروی بخشهای دشوار یک آهنگ، نیازمند نظم است. بهترین موسیقیدانان جهان اساتید نظم هستند، و این نظم، مهمترین دلیلی است که به این حد از مهارت رسیده اند.

 

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید، نواختن یک ساز، مزایای بسیار برای نوازنده دارد. امیدواریم این امر بتواند انگیزه ای مضاعف در نوازندگان تازه کار برای استمرار در کارشان بوجود آورد. زمانی که به چالش در نوازندگی برخورد کردید، به نتایج مورد انتظارتان فکر کنید و به یاد بیاورید که شما عاشق موسیقی هستید.

 

منبع: ساز24

 



:: موضوعات مرتبط: آموزش موسیقی , ,
:: برچسب‌ها: تاثیر موسیقی بر مغز , اثر موسیقی بر مغز ,
:: بازدید از این مطلب : 372
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

تکنیک های درس خواندن

 

تو کلاس به جای اینکه رویابافی کنید و برید تو خواب و خیال به حرفای استاد خوب گوش کنید و مطالب درسی رو دنبال کنید.برای اینکه حواستون پرت نشه و در جریان درس باشین در صورت امکان روی نیمکت‌های جلوی کلاس بشینید.

صندلیای عقب مال بچه درس‌خونا نیست .اگه حرف بزنید، مطمئنا نمی‌تونید گوش کنید،پس با حرفای مهمتپن رو بذارید برای بعد کلاس یا تو خوابگاه و اگه براتون ممکنه گوشیتونم بذارید تو کیفتون و اصلا بهش توجه نکنید.

موقع گوش کردن درس، قلم به دست باشید و نکات مهم رو یادداشت کنید. جزوه نوشتن باعث میشه مطالب تو ذهنتون تثبیت شه ولی حتی اگه نمی‌تونید کامل بنویسید حرفای استاد رو، نکات مهم رو فقط یادداشت کنید.
ممکنه درسی باشه که اصلا دوسش ندارید ولی برای هر مشکلی راه حلی وجود داره و یکی از روشهایی که شما می‌توانید با کمک اون دروسی را که به اون‌ها علاقه ندارید با تمایل بیشتری مطالعه کنید، اینه که پیش از حضور در کلاس اون درس به نگاه به کتاب بندازید و تلاش کنید اطلاعاتی درباره موضوع مورد نظر جمع‌آوری کنید.
حالا فرض کنید تموم این کارا رو انجام دادید ولی با این حال برای اینکه خوب موضوع رو یاد بگیرید نیازه که بعد از کلاس هم مطالب و یادداشت‌هاتون رو مرور کنید و از کتاب یا جزوه خلاصه نویسی انحام بدید و نکات مهم رو علامت بزنید.اینجوری دیگه شبای امتحان تبدیل به سخت‌ترین شبای زندگیتون نمیشه.

متن از: استادیو

 



:: موضوعات مرتبط: کدام استاد کدام دانشگاه , ,
:: برچسب‌ها: با کیفیت درس بخوانیم ,
:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آبان 1398 | نظرات ()