آیا سنتور ثبت جهانی شده است؟
نوشته شده توسط : گرین پست

آیا سنتور ثبت جهانی شده است؟

همانطور که اطلاع دارید تقریبا عود ثبت جهانی شده است و کار پرونده عود به اتمام رسیده است. در رابطه به ثبت جهانی سنتور، سال گذشته داریوش پیرنیاكان؛ دبیر و سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی؛ اعلام کرده بود که اگر بودجه در اختیارشان قرار دهند و سازمان میراث فرهنگی مساعدت كند، تدوین پرونده سنتور را نیز انجام خواهد شد.

باوجود اینکه سنتور در ایران بسیار برجسته است و ما سازندگان قدری داریم که با برندهایی مانند سنتور موسوی، سنتور وظیفه دوست، سنتور صادقی و سایر انواع سنتورها فعالیت دارند اما استاد پیشكسوت موسیقی در همان زمان اعلام کرد که سنتور باید به طور مشترك ثبت شود چرا كه چین، اروپای شرقی، تركیه هم آن را دارند. همچنین به این مورد اشاره کرد که ما می توانیم سازهایی كه در دیگر كشورها وجود ندارد و تنها متعلق به ایران هست را برای آینده نگاه داشته ام تا در یونسكو ثبت كنیم كه می توان به سه تار اشاره كرد.

ایشان دقیقا به این مورد اشاره کرد که پرونده عود را جمع آوری و ویدئوی ده دقیقه ای را برای یونسكو آماده و به سازمان میراث فرهنگی ارسال كردیم تا این پرونده برای سال 2019 در یونسكو ثبت شود. اما امكان دارد كشورهایی كه ساز عود دارند بخواهند هنگام ثبت یونسكو به ما بپیوندند، همچون ساز كمانچه كه پیش از آن جمهوری آذربایجان درخواست كرد و ما نیز پیوستن آنها را به پرونده پذیرفتیم.


آیا سنتور ثبت جهانی شده است؟

زمانی که ساز کمانچه در یونسکو ثبت جهانی شد چالشی که وجود داشت این بوده است که به اسامی کشور ها به ترتیب الفبا ثبت نشود زیرا جمهوری اسلامی ایران بعد از سایر کشور ها قرار می گرفت. که خوشبختانه با مقاومت ها و استدلال های ردیف دان موسیقی ایران این مورد تایید شده است و اکنون اگر كمانچه را در سایت یونسكو جستجو كنید، نام ایران می آید.

خوشبخاته چون ایران از نظر فرهنگی گستره بسیار پهناوری دارد هر زمان که میخواهد یک اثر میراث معنوی را ثبت جهانی کند کشورهای دیگر نیز میخواهند به آن بپیوندند و این اتفاق نباید خشم ما را به همراه داشته باشد بلکه باید به این قضیه افتخار کنیم. مثلا زمانی که 12 کشور میخواهند در پرونده ثبت عید نوروز سهیم باشند یعنی اینها زمانی جز ایران بوده اند.

علاوه بر ساز کمانچه که در ثبت آن با کشورهای دیگر سهیم شده ایم احتمالا در ساز سنتور و نی نیز این اتفاق بیفتد.


منبع:ایرنا





:: موضوعات مرتبط: شناخت آلات موسیقی , ,
:: برچسب‌ها: سنتور ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: