خرید سه تار | بخش اول
نوشته شده توسط : گرین پست

راهنمای خرید سه تار

 


خرید سه تار

صنعت و ساختمان سه تار

سلیقه در پرداخت چوب: سه تار در مراحل مختلف مورد پرداخت با رنده، سمباده، لیسه و … قرار می­گیرد که کیفیت پرداخت، نشان از حوصله و سلیقه سازنده می­باشد.

کیفیت رنگرزی: سازندگان مختلف ممکن است روشهای زیادی برای رنگرزی انتخاب کنند مانند لاک الکل، سیلر و …، که نوع رنگرزی و سلیقه در این مورد می تواند درصدای سه تار و فاکتور قیمت در خرید سه تار تاثیر بگذارد. (مثلا رنگهای پوشاننده میتواند جلوی ارتعاش الیاف چوب را بگیرد) البته رنگ در ظاهر زیبای سه تار بسیار موثر است.

انضباط و چینش گوشی­ها و کیفیت خرک و پرده: چیدمان و کیفیت گوشیها از سلیقه در سوراخکاری و بُرقو زدن مناسب حکایت دارد و گوشی های خوش تراش هم به صدای سه تار کمک می­کند و هم در نگهداری کوک موثر است. طراحی مناسب خرک در خوش صدایی سه تار بسیار موثر است که دست ساز بودن آن می­تواند یک مزیت به شمار رود. جنس پرده و چیدمان منظم و کوک دقیق از پارامترهای بسیار مهمی است که از تخصص سازنده حکایت دارد.

کیفیت چسباندن کاسه و دسته و ترکه: یکی از قسمتهای مهم در ساخت سه تار، سرهم کردن اجزای ساز و چسباندن قسمتهای مختلف آن است. زیبایی در اتصال اجزا، هم نشان از سلیقه سازنده دارد و هم می­تواند به ایجاد صدایی متناسب کمک کند.

رعایت اندازه­ها و الگوها و وزن استاندارد: در ساخت سه تار بر حسب اینکه چه الگویی مورد طراحی واقع شده است، استانداردهایی وجود دارد. مثلا قطر دسته، صفحه، ابعاد کاسه و … . از جزئیات مهم، فاصله سیم از دسته و فاصله سیم­ها از یکدیگر است. یک نکته ظریف، میزان بودن جاییست که در آن مضراب به سیم برخورد می­کند که رعایت این نکات به ظرافت سه تار می­افزاید. در برخی از سه تار ها وزن زیاد به معنی ضخامتهای نامناسب صفحه و کاسه یا خیس بودن چوب آن است. و در برخی، سبک بودن زیاد سه تار ها به معنی پوک بودن چوب و یا ضعیف بودن آن است که این به تجربه به دست می­آید و با مقایسه با صدای ساز اعتبار پیدا می­کند.


منبع: معیارهای ارزیابی سه تار





:: موضوعات مرتبط: شناخت آلات موسیقی , ,
:: برچسب‌ها: سه تار , خرید ساز , خرید سه تار , راهنمای خرید سه تار ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
رضا در تاریخ : 1399/2/16/2 - - گفته است :
یک راهنما جامع برای خرید سه تار واقعا نیاز داشتم وقتی که میخواستم ساز خودم رو تهیه کنم.
متاسفانه برای خرید ساز خیلی راهنما های کاملی نیستش که کمک کنه برای انتخاب ساز.
ممنون از مطلب فوق‌العاده عالیتون

/weblog/file/img/m.jpg
شیما در تاریخ : 1399/2/9/2 - - گفته است :
به نظر من در خرید سه تار باید خیلی به ظاهر ساز دقت کرد مخصوصا برای شروع به نواختن
این که شما سازتون رو ببینید و از زیبایی خود ساز لذت ببری خیلی تشویق میکنه برای برداشتن ساز و تمرین بیشتر

/weblog/file/img/m.jpg
حمیدرضا در تاریخ : 1399/1/25/1 - - گفته است :
ساز سه تار سازی هستش که حتما اگر بخواهم یاد گرفتن ساز دوم را اغاز کنم حتما انتخاب من خواهد بود. ساز فوق العاده ای است برای پر کردن خلوت هر فرد

/weblog/file/img/m.jpg
احمد بیراوند در تاریخ : 1399/1/10/7 - - گفته است :
سه تار صدای بسیار شیرینی دارد و این صدا همیشه برای من اعجاز آور بوده. در حال حاضر اساتیدی مثل استاد محمدی هستند که سه تار را با صدای اصیل آن تولید میکنند و باید از آنها قدر دانی شود. اما متاسفانه هر روز تعداد سازندگان بی تجربه بیشتر می‌شود و آنها کیفیت سازهای موجود در بازار را پایین می‌آورند.

/weblog/file/img/m.jpg
کیارش در تاریخ : 1398/12/28/3 - - گفته است :
نکته مهمی که خوب به آن اشاره شد اهمیت رنگ و لاک الکل در صدای ساز است.لاک الکل به منظور حفظ سلامت ساز در طول سالیان استفاده است و نقش مهمی را ایفا می‌کند. اما اگر لاک الکل کم استفاده شود صدای شفاف تری حاصل میشود ولی عمر ساز کم میشود.استفاده زیاد از لاک الکل هم باعث گرفتگی صدای ساز میشود

/weblog/file/img/m.jpg
علی در تاریخ : 1398/12/27/2 - - گفته است :
سه تار از ساز های اصیل ایرانی است که یاد گیری ان اسان است و چون حجم صدایی کمی دارد برای جمع های کم تعداد و حال و هوایی خودمانی مناسب است.جنس چوب و لاک در صدای این ساز بسیار موثر است و نقش تعیین کننده ای دارد.از این که به این ساز توجه دارید و در زنده نگه داشتنش تلاش میکنید ممنونم.


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: