نوشته شده توسط : گرین پست

آیا ایران و آمریکا پس از کشته شدن قاسم سلیمانی وارد جنگ می شوند؟

هرچند در گذشته، تهران یا متحدانش نسبت به کشته شدن فرماندهانی در حد عماد مغنیه -فرمانده نظامی حزب الله- واکنش شدیدی نشان نداده بودند، ولی به نظر نمی‌رسد جایگاه آن فرماندهان با آقای سلیمانی قابل مقایسه باشد. قاسم سلیمانی کلیدی ترین فرمانده نظامی ایران در مقطع پس از جنگ بوده و درنتیجه، تصور اینکه تهران بتواند حذف او را بدون پاسخ بگذارد، دور از ذهن خواهد بود. همزمان، تا اطلاع ثانوی کسی از میان مسئولان ایرانی، جرات پیگیری هیچ نوع مذاکره با آمریکا را نخواهد داشت.


قاسم سلیمانی

رئیس جمهور آمریکا به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی تاکید کرد که به دنبال جنگ با ایران نیست، ولی بعید است که در تهران و واشنگتن، تاکیداتی از این جنس چندان جدی گرفته شوند. از خاطر نرفته که دونالد ترامپ در گذشته، بارها از حملات آمریکا به عراق و افغانستان انتقاد و تاکید کرده بود که به دنبال جنگ های مشابه نیست. طیف وسیعی از تحلیلگران نزدیک به حکومت ایران، چنین تاکیداتی را به معنی منتفی بودن امکان حمله آمریکا تلقی کرده بودند؛ بدون در نظر داشتن آنکه تنها سناریوی قابل تصور برای حمله، "پیاده کردن نیروی زمینی" (همچون الگوی عراق و افغانستان) نیست و امکان وقوع "سناریوهای بی سابقه" نظامی نیز وجود دارد.


دونالد ترامپ

واکنش ایران به کشته شدن قاسم سلیمانی

مردم ایران که در مراسم تشیع قاسم سلیمانی که در تهران و سپس در کرمان انجام شد، حضور گسترده داشتند، قطعا خواهان جنگ نیستند. همچنین مردم آمریکا در حوالی این اتفاقات به کمپین "No ware with Iran" ملحق شده اند. نیروی سپاه پاسداران بامداد 8 ژانویه پایگاه عین الاسد آمریکا را در عراق مورد حملات موشکی خود قرار داد و بلافاصله بعد از آن بیانیه ای منتشر کرد که بعد از انتقام قاسم سلیمانی، پیکر ایشان به خاک سپرده شده است. تعداد نظامیان آمریکایی که در این حمله موشکی کشته شدند بیش از 100 تن بوده و بیش از 200 تن نیز کشته و زخمی شده اند.

 

منبع: bbc news فارسی



:: موضوعات مرتبط: اخبار سیاسی , ,
:: برچسب‌ها: اخبار سیاسی دنیا , جنگ در خاورمیانه , قاسم سلیمانی , دونالد ترامپ ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 دی 1398 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد