نوشته شده توسط : گرین پست

هشت تکنیک بسیار کاربردی برای افزایش تمرکز و بازدهی مطالعه در ایام امتحانات

شاید شما داستان معروف هیزم شکنی که فرصت تیز کردن تبرش رو نداشت شنیده باشید. هیزم شکنی که هر روز انرژی مضاعفی برای کارش صرف می‌کرد اما میزان هیزمی که هر روز جمع می‌کرد، کمتر و کمتر می‌شد. تا اینکه یک روز شخصی که الوارها رو ازش تحویل می‌گرفت، پرسید آخرین بار کی تبرت رو تیز کرده ای؟ هیزم شکن جواب داد اینقدر سخت مشغول کار بودم که فرصت تیز کردن تبرم رو نداشتم. تیز نکردن تبر و مدت‌ها سخت کار کردن با تبر کند، مثالیه برای انجام کارها به شکلی سخت و بدون استفاده از تکنیک‌های هوشمندانه. شاید خیلی از ما تمام سال‌های تحصیل، مثل همین هیزم‌شکن رفتار کرده باشیم. درس خوندن برامون کاری فرسایشی و خسته کننده شده باشه و شب‌های امتحان هم با چندین و چند بار مطالعه هنوز مطالب درسی برامون نامفهوم باشن. در این مطلب قراره درباره تکنیک‌هایی صحبت کنیم که بازدهی مطالعه در ایام امتحانات رو برامون بالاتر ببره. پس آماده باشید برای تیز کردن تبرهاتون!

همه چیز مرتبه؟

جایی که برای مطالعه انتخاب می‌کنید باید به اندازه‌ی پهن کردن کتاب و دفتر ها و یادداشت هاتون جا داشته باشه. مهم تر از اون، نور کافی دارید؟ صندلی‌تون به اندازه‌ای راحت هست که بعد از چند ساعت مطالعه دچار گردن دردن نشید؟ تاثیر این موارد موقع درس خوندن بیش از چیزیه که به نظر می‌رسه. پس حتماً جایی رو برای مطالعه انتخاب کنید که احساس راحتی داشته باشید و بیشترین میزان تمرکز ممکن براتون امکان پذیر باشه. برای بعضی افراد این تمرکز فقط در حالت سکوت کامل ایجاد میشه و برای بعضی دیگه باید یه موسیقی ملایم وجود داشته باشه تا به تمرکزشون کمک کنه. به این موارد فکر کنید و برای پیدا کردن عادت هاتون زمان بذارید.

رسم نمودار و فلوچارت

چه قدر از حافظه بصری‌تون موقع درس خوندن کمک می‌گیرید؟ یکی از مفیدترین تکنیک‌ها اینه که پیش از شروع مطالعه یک مبحث، سعی کنید هر چیزی که از قبل می‌دونید رو درباره اون بنویسید. بعد جاهایی رو که هنوز نمی‌دونید و سوال‌هایی که در ذهنتون درباره اون مبحث پیش میاد رو بنویسید. این کار آمادگی ذهن رو برای یادگیری چندین برابر می‌کنه. در کنار این سعی کنید پاراگراف ها رو به نمودار و فلوچارت تبدیل کنید. کمک گرفتن از حافظه بصری، کاریه که باعث میشه موقع امتحان، مباحث رو خیلی سریع تر به یاد بیارید.

از نمونه سوالات امتحانات سال‌های قبل غافل نشید

این موضوع در دانشگاه حالت پیچیده‌تری داره و بیشتر در امتحانات مدرسه و آزمون‌های ورودی دانشگاه کاربرد داره اما با کمی جستجو ممکنه بتونید از دانشجوهای سالهای بالاتر که قبلاً این درس رو با همین استاد گذراندن کمک بگیرید.


تکنیک درس خواندن

مباحث رو برای اطرافیان توضیح بدید

تکرار مباحثی که مطالعه می‌کنید برای اطرافیان نقش بسیار موثری در یادگیری بهتر مطالب درسی داره. اطرافیان شما در زمان مطالعه برای امتحان، ممکنه هم اتاقی‌های خوابگاه باشن که خودشون هم سخت درگیر درس خوندن هستن اما اگر در خونه مطالعه می‌کنید، امکان سود بردن از همراهی پدر و مادر باقی اعضای خانواده رو دارید.

به طور منظم استراحت داشته باشید

اگرچه ممکنه فکر کنید ساعت‌های متمادی مطالعه کردن کار سازنده و مفیدی باشه اما این کار در عمل به بازدهی شما ضربه می‌زنه و سرنوشتی شبیه هیزم شکن اول داستان پیدا می‌کنید. عادت‌های افراد متفاوته و نمیشه نسخه واحدی رو برای همه در نظر گرفت پس سعی کنید عادت هاتون رو بشناسید و ببینید زمان بهینه‌ای که ذهنتون توانایی بیشتری برای تمرکز در زمان مطالعه داره چقدره. مثلاً بعضی افراد صبح‌ها تمرکز بیشتری می‌تونند روی مطالعه داشته باشند و بعضی‌های دیگه شبها توانایی بیشتری برای مطالعه و تمرکز دارند. گاهی هم باید از کتاب جزوه جدا بشید و خودتون رو در معرض هوای آزاد قرار بدید. اصلاً هم از این کار احساس عذاب وجدان نداشته باشید و بدونید که ذهن شما به هوای آزاد و دریافت ویتامین دی از تابش خورشید نیاز داره.

تنقلات و تغذیه مفید را فراموش نکنید

خبر خوب اینه که موقع درس خوندن نه تنها نباید از غذا غافل شد بلکه برای حفظ سطح انرژی و قدرت تمرکز باید مواد غذایی اندازه کافی به بدن برسونید. خبر نه چندان خوب اینه که باید حسابی از خوراکی‌هایی که ارزش غذایی پایینی دارن (اما احتمالن خوشمزه هستن) مثل فست فود پرهیز کنید. بدن شما باید با مواد مغذی که به افزایش قدرت حافظه و تمرکز کمک می‌کنن مثل ماهی، انواع مغزها، خوراک‌هایی مثل خوراک لوبیا و عدسی و میوه‌ها تغذیه بشه. این موضوع نه تنها برای زمان مطالعه بلکه برای روز امتحان هم صدق می‌کنه. وعده‌های غذایی در روز امتحان باید حاوی غذاهایی باشه که به طور آهسته هضم میشن و انرژی آزاد می‌کنن

به اندازه کافی آب بخورید

رعایت این مورد شاید به اندازه رعایت نکته قبلی راحت نباشه. ما عادت نداریم تا زمانی که تشنه نشدیم آب بخوریم. اما راه چاره اینه که دائماً ظرفی مثل یک پارچ آب حین درس خوندن در اطرافمون باشه. روز امتحان هم در صورت امکان یک قمقمه کوچک همراه با خودتون داشته باشید.

با دوستانتون گروه‌های مطالعه تشکیل بدید

ممکنه تجربه این کار رو در ساعت‌های قبل از امتحان داشته باشید. توصیه ما اینه: پیش از اینکه اینقدر به زمان امتحان نزدیک بشید، با همکلاسی‌ها دور هم گروه مطالعه داشته باشید. ممکنه سوالاتی پیش بیاد که اونها جوابش رو بدونن و برعکس. البته این تکنیک شاید برای کسانی که فقط در سکوت و تنهایی می‌تونن تمرکز کافی داشته باشند تکنیک کاربردی نباشه اما اگر می‌تونید از خودتون مطمئن باشید که در جمع دوستان و همکلاسی ها توانایی تمرکز دارید، حتماً از این تکنیک بسیار مفید استفاده کنید.

جمع بندی:

درس خوندن از سنین پایین بخشی از زندگی همه ماست اما با وجود این عادت چندین ساله، هنوز خیلی هامون از تکنیک خاصی برای بازدهی بهتر مطالعه استفاده نمی‌کنیم و کماکان همون روش‌های سنتی درس خوندن رو که از زمان مدرسه بهش عادت داریم، در دانشگاه هم ادامه می‌دیم. هم برای مدل و سبک درس خوندن و هم برای مدیریت زمان، تکنیک‌های هوشمندانه‌ای وجود دارند که ما تعدادیش رو در این مطلب ذکر کردیم. با یک سرچ ساده در گوگل هم به راحتی میشه به کلی تکنیک دیگه دسترسی پیدا کرد. پس بهتره این روند خسته‌کننده و طاقت‌فرسای درس خوندن رو از یک جایی به بعد کنار بگذاریم، و برای سال‌های آینده تحصیل، برنامه درست و اصولی تری داشته باشیم.


منبع: استادیو



:: موضوعات مرتبط: درس و دانشگاه , ,
:: برچسب‌ها: استادیو , راهنمای درس خواندن , روش صحیح مطالعه ,
:: بازدید از این مطلب : 251
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 فروردين 1399 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد