نوشته شده توسط : گرین پست

اجزای تشکیل دهنده سنتور

همانطور که در مقاله قبلی "راهنمای خرید سنتور" به اجزای تشکیل دهنده سنتور اشاره کردم، در این مقاله نیز قصد داریم که اجزای تشکیل دهنده سنتور را دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم. شاید براتون سوال باشه که چرا روی این تایپ مقاله فوکوس زیادی داریم!؟ خب دلیلش اینکه با توجه به وضعیت معیشتی الان کسی نمیخواد کلی هزینه کنه و سنتور خوبی دستش نرسه، یعنی ما فقط داریم گوشزد می کنیم که چه چیزهایی رو در خرید سنتور باید بهشون دقت کرد.


اجزای تشکیل دهنده سنتور

  • جعبه صوتی جعبه صوتی از چهار وجه شامل صفحه رو و زیر و کلاف‌های جانبی ساخته شده است. ضلع بزرگتر ذوزنقه معمولا ۹۰ و ضلع کوچک آن حدود ۳۶ سانتی متر است. کلاف‌های جانبی دارای ارتفاع ۶ و قاعده ۲۶ سانتی متر هستند. این ساز را از چوب‌های محکم مانند گردو، آزاد و فوفل ساخته می‌شود و مرغوب‌ترین قسمت چوب را برای صفحه رو انتخاب می‌کنند؛ زیرا بیشترین فشار بر این صفحه وارد می‌شود.
  • پل‌ها داخل جعبه ساز بین صفحه رو و زیر پل‌هایی استوانه‌ای شکل به قطر حدود نیم تا یک سانتی‌متر نصب می‌کنند تا فشار وارد بر صفحه رو را تحمل و از نشست صفحه جلوگیری کنند. پل ها علاوه بر آن بر ایجاد تعادل و کیفیت صدای ساز نیز تاثیر می‌گذارند. محل اتصال و نصب این پل‌ها به نسبت موقعیت چوب متفاوت است و جالب است بدانید که در بعضی از سنتور‌ها که جعبه‌ی صوتی بزرگی دارند از پل‌های شانه‌ای استفاده می‌کنند
  • خرک روی صفحه‌ی رو قطعه‌های کوچک چوبی و استوانه‌ای به ارتفاع ۲ و قطر یک و نیم سانتی متر نصب شده است. روی خرک شیاری برای نصب مفتول فلزی نصب می‌کنند. مفتول‌ها مانع تماس سیم با چوب و موجب شفاف شدن صدای ساز می‌شوند. سنتور دارای ۱۸ خرک است که ۹ خرک در سمت راست و ۹ خرک در سمت چپ قرار گرفته اند و از روی هر خرک ۴ سیم می‌گذرد که همصدا با هم کوک می‌شوند. بد نیست بدانید که معمولا خرک‌های طرف راست به اندازه ۲ میلی متر کوتاه‌تر از خرک‌های سمت چپ هستند تا سیم‌های طرف چپ بر سیم‌های سمت راست سوار باشند.
  • شیطانک شیطانک دو قطعه باریک و چوبی به اندازه طول قاعده ذوزنقه است که در طرفین راست و چپ صفحه‌ی رویی نصب می‌شوند. بر روی سطح رویی شیطانک شیار‌های افقی کم عمقی به فاصله‌ی یک میلی متر و به تعداد سیم‌های سنتور برای عبور هر سیم ایجاد شده‌اند. همچنین در طول شیطانک شیاری وجود دارد که یک مفتول فلزی با قطر یک تا یک و نیم میلی متر از روی آن عبور کرده است.
  • سیم گیر به تعداد سیم‌های ساز، ۷۲ مفتول فلزی در ردیف‌های چهارتایی در بدنه کلاف سمت چپ سنتور نصب می‌شود که نیمی از مفتول به داخل کلاف فرو می‌رود و نیمی دیگر به سمت بیرون است و یک سر سیم به آن گره می‌خورد.
  • گوشی‌های ساز سنتور، این ساز خوش صدای ایرانی دارای ۷۲ میله از جنس فولاد یا فلزات ضد زنگ است که در بدنه کلاف سمت راست در ردیف‌های چهارتایی نصب می‌شوند. قسمت بیرونی این گوشی‌ها دارای یک سوراخ است که یک سر سیم داخل آن فرو می‌رود و اضافه سیم دور گوشی پیچیده می‌شود.
  • سیم‌های ساز این ساز دارای ۷۲ سیم به قطر حدود چهاردهم است که ۳۶ سیم به رنگ زرد و از جنس مس یا برنج هستند و در گروه‌های ۴ تایی روی ۹ خرک سمت راست قرار می‌گیرند. ۳۶ سیم دیگر به رنگ سفید و فلز فنری هستند که در گروه‌های ۴ تایی روی ۹ خرک سمت چپ قرار می‌گیرند.
  • مضراب ساز سنتور همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد این ساز به کمک دو مضراب چوبی نواخته می‌شود. مضراب از سه قسمت زیر تشکیل شده است: سر مضراب: محل برخورد مضراب به سیم است که معمولا برای ایجاد یک صدای گرم و لطیف سر آن را با نمد می‌پوشانند. ساقه مضراب: ترکه‌ی باریکی بین حلقه و سر مضراب است. حلقه مضراب: حالت نیم دایره دارد و با انگشت‌های شست و سبابه و میانی دور حلقه را می‌گیرند.
  • کلید کوک برای کوک کردن ساز از وسیله T شکل به نام آچار کوک یا کلید کوک استفاده می‌کنند. قسمتی از کلید که در دست قرار می‌گیرد ممکن است از جنس چوب یا پلاستیک باشد و در انتهای قسمت دیگر سوراخ کم عمقی به شکل تراش سر گوشی وجود دارد.
  • کوک و وسعت صوتی سنتور سنتور این ساز زهی مضرابی دارای ۲۷ صدا در سه پوزیسیون است که در دستگاه‌های مختلف کوک مخصوص به خود را دارند. وسعت معمول صدای این ساز یک نت بیشتر از سه اکتاو است و اگر از پوزیسیون چهارم استفاده شود این وسعت بیشتر می‌شود.

منبع:معرفی ساز سنتور



:: موضوعات مرتبط: موسیقی , شناخت آلات موسیقی , ,
:: برچسب‌ها: سنتور , خرید سنتور , قیمت سنتور ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

تبلیغات آنلاین با تبلیغات آفلاین چه تفاوتی دارند؟

طبیعی است متخصصین و مشاورین دیجیتال مارکتینگ طرفدار پر و پا قرص تبلیغات آنلاین باشند، اما تبلیغات آفلاین مثل آگهی‌های تلویزیونی، چاپی و محیطی، هنوز که هنوز است نقش بارزی در کمپین‌های تبلیغاتی ایفا می‌کنند. حتی با وجود رشد انفجاری تبلیغات دیجیتالی در دنیای امروز، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند کل هزینه‌ی تبلیغات آنلاین در سطح جهان تا سال ۲۰۲۰ به پای هزینه‌ای که برای تبلیغات آفلاین می‌شود نخواهد رسید.

از آنجایی که هر رسانه‌ای نقاط ضعف و قوت خود را دارد، هدف از نگارش چنین مطلبی کوبیدن یکی در برابر دیگری نیست. بلکه باید روی این نگاه تمرکز داشت که تبلیغات آنلاین و آفلاین چقدر خوب می‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و برای یکدیگر نقش «مکمل» داشته باشند. انقلاب فناوری به معنای آن نیست که بازاریابی سنتی را باید به طور کامل کنار گذاشت. بلکه می‌توان از فناوری برای بهبود آن کمک گرفت و محدودیت‌های آن را دور زد.


تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین و آفلاین کنار هم

اما سوال اینجاست که چگونه باید از تبلیغات آنلاین و آفلاین در کنار یکدیگر استفاده کرد؟ در چنین مواقعی نمی‌توان قیف خرید را در نظر گرفت و در طرح‌ریزی استراتژی به بیراهه رفت.

می‌توان کل استراتژی را آفلاین یا آنلاین طراحی کرد، از سطح آگاهی گرفته تا تعامل، نیت خرید و در نهایت تبدیل. اما اگر این دو در بخش‌های مختلف سفر مشتری (Customer Journey) با هم مورد استفاده قرار بگیرند می‌توانند اثربخشی بیشتری از خود نشان دهند. در واقع می‌توان گفت موفق‌ترین تجربه‌ها در این زمینه روی خلق مسیری ایده‌آل برای مشتری با نقاط تماس آفلاین و آنلاین تمرکز دارند و در آنها از آگهی‌هایی استفاده می‌شود که با رویکرد چندکاناله، مکمل یکدیگر واقع می‌شوند.

تبلیغات آفلاین برد بسیار گسترده‌ای دارند و می‌توانند به مخاطبی دسترسی پیدا کنند که هیچ‌گاه نمی‌توان در فضای آنلاین به آنها دسترسی داشت. اما اجرای تبلیغات آفلاین، به خاطر هزینه‌های بیلبورد، بنر، تبلیغات رادیویی یا تلویزیونی و غیره، مخارج سنگینی دارد. از طرف دیگر شاید بتوان گفت تبلیغات آفلاین می‌تواند در مقایسه با کانال‌های آنلاین تبلیغات، هزینه به ازای (۱۰۰۰) بازدید یا CPM ارزان‌تری داشته باشد. تبلیغات آنلاین نیز به خاطر بُرد ظریف‌تر، بازگشت سرمایه‌ی بهتر (ROI)، و قابلیت اندازه‌گیری‌اش مفید واقع می‌شود؛ اما ممکن است در مقایسه با تلویزیون، هزینه به ازای (۱۰۰۰) بازدید بیشتری داشته باشد.

به بیان دیگر، تبلیغات آفلاین برای فعالیت‌های مرتبط با بخش بالایی قیف فروش که در آنها بُرد بیشتر و آگاهی از برند مهم است مناسب‌تر شمرده می‌شود. در حالی که با حرکت به سمت بخش‌های پایینی این قیف، بازاریابی تبدیل محور و مبتنی بر جذب مشتری روی کانال‌های آنلاین بهتر جواب می‌دهد؛ مثل تبلیغات CPA یا تبلیغات CPI.


منبع: رایکااَد



:: موضوعات مرتبط: تبلیغات , تبلیغات موبایلی , ,
:: برچسب‌ها: تبلیغات آنلاین ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

چرا تبلیغات هدفمند دیجیتال باید طیف کامل قیف بازاریابی را پوشش دهد؟

سفر مشتری (Customer Journey) با انطباق یافتن رفتار کاربر با اینترنت، در طول زمان دستخوش تغییراتی اساسی شده است. هیچکس هم قصد ندارد این حقیقت را انکار کند که مسیر مشتری به سمت تبدیل (Conversion)، مورد به مورد متفاوت است. اما آیا این واقعاً به آن معناست که قیف بازاریابی را باید کنار گذاشت؟ به نظر نمی‌رسد اینگونه باشد.

قیف بازاریابی؛ یک استراتژی سه‌بخشی
اما یک استراتژی منطبق بر طیف کامل قیف بازاریابی برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغات دیجیتال هوشمند چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟ شیوه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها کمپینتان را برای بخش‌های مختلف قیف فروش خود بخش‌بندی و هدف‌گیری کنید. اما فرمولی که به عنوان پیشنهاد می‌تواند برای شما نتیجه بخش باشد از این قرار است: استفاده از ویدیو برای افزایش آگاهی از برند، محتوای خلاق تعاملی و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی برای تعامل و جلب مشارکت کاربر، و محتوای خلاق متمرکز بر محصول برای جذب کاربر جدید. این رویکرد نه‌تنها رویکردی عملکرد‌محور محسوب می‌شود بلکه می‌تواند به رشد سالانه‌ی ترافیک و نرخ تبدیل شما نیز کمک کند.

۱. استفاده از ویدیو برای خلق آگاهی از برند
می‌توانید از تبلیغات ویدیویی به عنوان ابزاری برای گسترش آگاهی مخاطبان بخش بالایی قیف استفاده کنید. نوع دارایی‌هایی که در این مرحله مورد استفاده قرار می‌دهید به محصول یا خدماتی بستگی خواهد داشت که قصد دارید آن را تبلیغ بکنید. این کار به بررسی‌های کامل و جامعی نیاز دارد تا مطمئن شوید در بازگو کردن داستان برند خود به مخاطبان جدید، محتوایتان کارایی لازم را دارد.


تبلیغات دیجیتال

۲. بالا بردن مشارکت و تعامل مخاطب
از محتوای خلاق بصری برای ادامه‌ی داستان برند خود به عنوان مکمل استفاده کنید. هر مرحله از قیف بازاریابی ممکن است با انواع محتوای خلاق و فرخوان‌ها عملکرد بهتری پیدا کند، اما اطمینان حاصل کنید در تمام مراحل و روی تمام پلتفرم‌ها پیام منسجمی به سمت مخاطب جدید خود ارسال می‌کنید. در واقع از اهمیت انسجام پیام و استفاده از محتوای خلاق و جذاب هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. در عین حال می‌توانید گروه‌های مختلفی از مخاطبان را مد نظر قرار دهید تا بتوانید جامعه‌ی بینندگان خود را گسترش دهید.

۳. هدایت مخاطبان مشارکت کننده به سمت تبدیل
در نهایت، از محتوای خلاق کاملاً متمرکز برای سوق دادن بازدیدکنندگان به سمت تبدیل (Conversion) استفاده کنید. به عنوان نمونه، مصداق این امر در خرده‌فروشی می‌تواند محتوا‌های خلاقانه‌ای باشد که تمرکز اصلی‌شان روی محصول است. برای بهینه‌سازی استراتژی خود می‌توانید استراتژی‌های هدفگیری مجدد را به کار بگیرید. اطمینان حاصل کنید آثار فعالیت‌هایتان در بخش بالایی قیف، روی فعالیت‌های پایینی مشخص و قابل ردگیری است.


منبع: رایکااَد



:: موضوعات مرتبط: تبلیغات , ,
:: برچسب‌ها: تبلیغات دیجیتال ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

راه های بهبود تبلیغات کلیکی

بسیاری از تبلیغ‌دهندگان ممکن است فکر کنند با تبلیغات کلیکی، خیلی راحت تعداد زیادی کلیک دریافت خواهند کرد و افزایش فروش بلافاصله آغاز خواهد شد. اما در واقعیت شرایط پیچیده‌تر از این است. بدون استراتژی هوشمندانه و تبلیغی اثرگذار، کمپین تبلیغات موبایلی شما ممکن است بیشتر از سود، هزینه روی دستتان باقی بگذارد. برای آنکه از کمپین تبلیغات CPC خود بیشترین بهره را ببرید، باید به تقاضای منحصر به فرد مخاطب، محدودیت‌ها و فرصت‌های تبلیغات موبایلی خوب فکر کنید. در ادامه می‌توانید چند راهکار برای خلق کمپین‌های تبلیغات موبایلی اثربخش‌تر را از نظر بگذرانید که می‌توانند برای کاربران جذابیت بیشتری داشته باشند و نرخ کلیک (CTR) بالاتری نیز برایتان رقم بزنند.

تست A/B
برخی تبلیغ‌دهندگان برای پیدا کردن بهترین ترکیب برای تبلیغات موبایلی خود، صد‌ها مدل متن، تصویر، هدف‌گیری و پیشنهاد مختلف را در کنار هم امتحان می‌کنند تا بتوانند بهینه‌ترین ترکیب را پیدا کنند. نام دیگر این کار A/B Testing است که طی آن نسخه‌های مختلفی از یک مدل اولیه مورد آزمایش قرار می‌گیرد. حتی جزئی‌ترین تغییرات مثل سایز لوگو، فونت، رنگ و تگ‌لاین نیز می‌توانند تغییرات بزرگی ایجاد کنند.

تعیین سقف هزینه و نرخ مطلوب بازگشت سرمایه‌گذاری (ROI)
نرخ ایده‌آل هزینه به ازای کلیک شما از روی ROI مطلوبی که برای خود تعیین می‌کنید مشخص می‌شود. برای اغلب کسب‌و‌کار‌ها نسبت ۵ به ۱ درآمد به تبلیغات قابل قبول محسوب می‌شود. این یعنی به ازای هر یک دلاری که برای تبلیغات هزینه می‌شود، ۵ دلار درآمد باید حاصل شود. طبیعی است تعیین کردن سقف هزینه برای کمپین‌های تبلیغات CPC نیز می‌تواند از هدررفت منابع جلوگیری کند.

بهبود کیفیت لندینگ پیج
فارغ از شبکه‌ی تبلیغاتی انتخاب شده، هر کمپین تبلیغاتی آنلاین برای آنکه به درستی کار کند و بهترین نتیجه‌ی ممکن را بدهد نیاز به صفحه‌ی فرود یا همان لندینگ پیج مرغوب با نرخ تبدیل بالا دارد. هیچ تبلیغ‌دهنده‌ای دوست ندارد بازدیدکننده‌ها پس از کلیک روی آگهی تبلیغاتی و هدایت به صفحه‌ی فرود، بدون هیچ اقدام خاصی آن را ترک کنند. تبلیغ‌دهنده می‌خواهد وقتی مخاطب به صفحه‌ی فرود می‌رسد کاری انجام دهد. به همین منظور، باید لندینگ پیج جذاب و متقاعد کننده‌ای وجود داشته باشد که در این مرحله مخاطب را به برداشتن قدم بعدی و انجام اقدامی عملی مجاب کند. برای تحقق این مهم، به چند فاکتور اساسی نیاز است:

فراخوان شفاف:
فراخوان، پیام دعوت به اقدام یا Call To Action شما همان کلیدی است که کارش ترغیب کاربر به انجام اقدامی عملی است. آنچه که فراخوان شما را فوق‌العاده می‌کند ترکیب «ارزش» و «ارتباط» است. فراخوان شما از یک طرف باید برای مخاطب حاوی ارزش بوده و از طرف دیگر به وبسایت و لندینگ پیج مربوطه مرتبط باشد.


تبلیغات کلیکی

پیشنهاد جذاب:
پیشنهاد به هر آن چیزی که گفته می‌شود که در ازای ترغیب مخاطب به انجام اقدام مورد نظرتان در اختیارش قرار می‌دهید. این پیشنهاد می‌تواند تخفیف آنی، کوپن تخفیف، استفاده‌ی رایگان آزمایشی به مدت محدود (ترایال)، ارائه‌ی یک فرم آماده یا حتی بروشور قابل دانلود باشد. به عنوان نمونه، یک بروشور رایگان و شانس شرکت در قرعه‌کشی برای کسانی که اطلاعات تماسشان را ثبت می‌کنند می‌تواند پیشنهاد جذابی باشد و آنها را به ثبت اطلاعات ترغیب کند.

اشاره به ویژگی‌های بسیار مهم:
مخاطبان صفحات فرود شما باید متقاعد شوند برای برداشتن قدم عملی مورد نظر، دلایل قابل توجهی وجود دارد. برای دستیابی به این مهم باید بهترین ویژگی‌های محصول یا خدمات خود را برجسته کنید. بهتر است مطمئن شوید ویژگی‌هایی که برمی‌شمرید واقعاً مهم‌ترین ویژگی‌های محصول یا خدمات شما هستند؛ نباید در لندینگ پیج خود اطلاعات اضافی قرار دهید. در این صفحه به اندازه‌ای اطلاعات لازم است که آنها را به کسب اطلاعات بیشتر ترغیب کند.

استفاده از سیستم‌های خودکار مدیریت کمپین
برای به حداکثر رساندن موفقیت کمپین‌های تبلیغات کلیکی و دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب در مقیاس بالا، می‌توان از سیستم‌های خودکار مدیریت قیمت پیشنهادی استفاده کرد. مبنای تصمیم‌گیری‌های این سیستم را می‌توان روی اهداف آگهی‌ها مثل حداکثر سودآوری، حداکثر ترافیک، حداکثر دقت در هدفگیری یا غیره تنظیم کرد. اثربخشی این سیستم‌ها مستقیماً با کیفیت و کمیت داده‌های عملکردی کمپین مرتبط است. بنابراین آگهی‌هایی که ترافیک پایینی دریافت می‌کنند به خاطر کمبود داده‌های جمع‌آوری شده، سیستم‌های مدیریت خودکار قیمت را در معرض کاهش یا حتی از بین رفتن اثربخشی قرار می‌دهند.

تجزیه و تحلیل مستمر
یکی از بزرگ‌ترین مزایای تبلیغات موبایلی و به طور کلی اینترنتی این است که در خصوص نرخ کلیک و سایر معیار‌ها شفافیت زیادی وجود دارد. بنابراین بهتر است از هر فرصتی برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده (به ویژه داده‌های مربوط به تبدیل) استفاده شود. به این ترتیب می‌توان فهمید چه کار‌هایی نتیجه می‌دهند و چه کار‌هایی خیر.


منبع: https://raykaad.com/cost-per-click/



:: موضوعات مرتبط: تبلیغات موبایلی , ,
:: برچسب‌ها: تبلیغات کلیکی , تبلیغات cpc ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

اجزای تشکیل دهنده سنتور

همانطور که در مقاله قبلی "راهنمای خرید سنتور" به اجزای تشکیل دهنده سنتور اشاره کردم، در این مقاله نیز قصد داریم که اجزای تشکیل دهنده سنتور را دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم. شاید براتون سوال باشه که چرا روی این تایپ مقاله فوکوس زیادی داریم!؟ خب دلیلش اینکه با توجه به وضعیت معیشتی الان کسی نمیخواد کلی هزینه کنه و سنتور خوبی دستش نرسه، یعنی ما فقط داریم گوشزد می کنیم که چه چیزهایی رو در خرید سنتور باید بهشون دقت کرد.


اجزای تشکیل دهنده سنتور

  • جعبه صوتی جعبه صوتی از چهار وجه شامل صفحه رو و زیر و کلاف‌های جانبی ساخته شده است. ضلع بزرگتر ذوزنقه معمولا ۹۰ و ضلع کوچک آن حدود ۳۶ سانتی متر است. کلاف‌های جانبی دارای ارتفاع ۶ و قاعده ۲۶ سانتی متر هستند. این ساز را از چوب‌های محکم مانند گردو، آزاد و فوفل ساخته می‌شود و مرغوب‌ترین قسمت چوب را برای صفحه رو انتخاب می‌کنند؛ زیرا بیشترین فشار بر این صفحه وارد می‌شود.
  • پل‌ها داخل جعبه ساز بین صفحه رو و زیر پل‌هایی استوانه‌ای شکل به قطر حدود نیم تا یک سانتی‌متر نصب می‌کنند تا فشار وارد بر صفحه رو را تحمل و از نشست صفحه جلوگیری کنند. پل ها علاوه بر آن بر ایجاد تعادل و کیفیت صدای ساز نیز تاثیر می‌گذارند. محل اتصال و نصب این پل‌ها به نسبت موقعیت چوب متفاوت است و جالب است بدانید که در بعضی از سنتور‌ها که جعبه‌ی صوتی بزرگی دارند از پل‌های شانه‌ای استفاده می‌کنند
  • خرک روی صفحه‌ی رو قطعه‌های کوچک چوبی و استوانه‌ای به ارتفاع ۲ و قطر یک و نیم سانتی متر نصب شده است. روی خرک شیاری برای نصب مفتول فلزی نصب می‌کنند. مفتول‌ها مانع تماس سیم با چوب و موجب شفاف شدن صدای ساز می‌شوند. سنتور دارای ۱۸ خرک است که ۹ خرک در سمت راست و ۹ خرک در سمت چپ قرار گرفته اند و از روی هر خرک ۴ سیم می‌گذرد که همصدا با هم کوک می‌شوند. بد نیست بدانید که معمولا خرک‌های طرف راست به اندازه ۲ میلی متر کوتاه‌تر از خرک‌های سمت چپ هستند تا سیم‌های طرف چپ بر سیم‌های سمت راست سوار باشند.
  • شیطانک شیطانک دو قطعه باریک و چوبی به اندازه طول قاعده ذوزنقه است که در طرفین راست و چپ صفحه‌ی رویی نصب می‌شوند. بر روی سطح رویی شیطانک شیار‌های افقی کم عمقی به فاصله‌ی یک میلی متر و به تعداد سیم‌های سنتور برای عبور هر سیم ایجاد شده‌اند. همچنین در طول شیطانک شیاری وجود دارد که یک مفتول فلزی با قطر یک تا یک و نیم میلی متر از روی آن عبور کرده است.
  • سیم گیر به تعداد سیم‌های ساز، ۷۲ مفتول فلزی در ردیف‌های چهارتایی در بدنه کلاف سمت چپ سنتور نصب می‌شود که نیمی از مفتول به داخل کلاف فرو می‌رود و نیمی دیگر به سمت بیرون است و یک سر سیم به آن گره می‌خورد.
  • گوشی‌های ساز سنتور، این ساز خوش صدای ایرانی دارای ۷۲ میله از جنس فولاد یا فلزات ضد زنگ است که در بدنه کلاف سمت راست در ردیف‌های چهارتایی نصب می‌شوند. قسمت بیرونی این گوشی‌ها دارای یک سوراخ است که یک سر سیم داخل آن فرو می‌رود و اضافه سیم دور گوشی پیچیده می‌شود.
  • سیم‌های ساز این ساز دارای ۷۲ سیم به قطر حدود چهاردهم است که ۳۶ سیم به رنگ زرد و از جنس مس یا برنج هستند و در گروه‌های ۴ تایی روی ۹ خرک سمت راست قرار می‌گیرند. ۳۶ سیم دیگر به رنگ سفید و فلز فنری هستند که در گروه‌های ۴ تایی روی ۹ خرک سمت چپ قرار می‌گیرند.
  • مضراب ساز سنتور همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد این ساز به کمک دو مضراب چوبی نواخته می‌شود. مضراب از سه قسمت زیر تشکیل شده است: سر مضراب: محل برخورد مضراب به سیم است که معمولا برای ایجاد یک صدای گرم و لطیف سر آن را با نمد می‌پوشانند. ساقه مضراب: ترکه‌ی باریکی بین حلقه و سر مضراب است. حلقه مضراب: حالت نیم دایره دارد و با انگشت‌های شست و سبابه و میانی دور حلقه را می‌گیرند.
  • کلید کوک برای کوک کردن ساز از وسیله T شکل به نام آچار کوک یا کلید کوک استفاده می‌کنند. قسمتی از کلید که در دست قرار می‌گیرد ممکن است از جنس چوب یا پلاستیک باشد و در انتهای قسمت دیگر سوراخ کم عمقی به شکل تراش سر گوشی وجود دارد.
  • کوک و وسعت صوتی سنتور سنتور این ساز زهی مضرابی دارای ۲۷ صدا در سه پوزیسیون است که در دستگاه‌های مختلف کوک مخصوص به خود را دارند. وسعت معمول صدای این ساز یک نت بیشتر از سه اکتاو است و اگر از پوزیسیون چهارم استفاده شود این وسعت بیشتر می‌شود.

منبع:معرفی ساز سنتور



:: موضوعات مرتبط: شناخت آلات موسیقی , ,
:: برچسب‌ها: خرید سنتور , قیمت سنتور , شناخت ساز , خرید ساز ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

انفجار در بندر بیروت

انفجار بندر بیروت در تاریخ ۴ اوت ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد ۱۳۹۹) در بندر بیروت واقع در بیروت، پایتخت لبنان رخ داد و ساختمان‌های زیادی در منطقهٔ اشرفیه را تخریب کرد. موج ناشی از انفجار باعث وارد شدن خسارات گسترده به ساختمان‌های اطراف محل انفجار شد. تاکنون کشته شدن دستکم ۱۵۷ نفر و زخمی شدن حدود ۵٬۰۰۰ نفر بر اثر این انفجار تأیید شده‌است. بر اساس اعلام فرمانداری بیروت، بیش از ۳۰۰ هزار نفر بر اثر این حادثه بی‌خانمان شده‌اند. ویکی پدیای فارسی

بزرگی این انفجار به حدی بزرگ بود که دستگاه های زلزله نگار، لرزشی به بزرگی 4.5 ریشتر ثبت کردند. این لرزش به حدی بزرگ بود که در کشور قبرس با 200 کیلومتر فاصله هم حس شد. علت این انفجار نگه‌داری نامناسب مواد شیمیایی قابل اشتعالی بود که شامل آمونیم نیترات اعلام شده. این مواد متعلق به یک کشتی با پرچم مولداوی بوده که سال 2014 در بیروت پهلو گرفته بود. کشتی حامل حدود 2750 تن آمونیم نیترات بود که در راه موزامبیک با ایجاد نقص فنی در موتورش مجبور به پهلو گرفتن در بیروت شد. یک روز بعد از انفجاری مهیب در بندر بیروت، امدادگران همچنان به دنبال ده‌ها نفری هستند که ناپدید شده‌اند. لبنانی‌ها که پیش از این انفجار هم از وضعیت ناراضی بودند نخبگان سیاسی این کشور را متهم کرده‌اند که اهمال و بی کفایتی‌شان منجر به این حادثه شده‌است. دولت لبنان دو هفته وضعیت اضطراری اعلام کرده و بعضی از مسئولان در بازداشت خانگی هستند. bbc persian

اولین تظاهرات در لبنان بعد از انفجار بزرگ بیروت

بیروت، شامگاه پنجشنبه شاهد درگیری میان ده‌ها معترض و نیروهای امنیتی بود که قصد جلوگیری از حرکت معترضان به سمت مقر پارلمان این کشور را داشتند. برخی از معترضان موتورسوار اقدام به پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی کردند و برخی دیگر با آتش زدن تایر خیابان‌ها را مسدود کردند. این نخستین اقدام اعتراضی شهروندان لبنانی پس از انفجار بیروت بود و به درخواست فعالان برگزار شد. بسیاری از مردم لبنان می‌گویند که غفلت و ناکارآمدی دولت علت این انفجار بود. انفجاری که همچنین حدود پنج هزار نفر را زخمی کرد. از زمان این حادثه دو مقام استعفا کرده‌اند. مروان حماده، نماینده پارلمان روز چهارشنبه و تریسی شامون، سفیر لبنان در اردن روز سه شنبه کناره گیری کردند و گفتند این فاجعه نشان می‌دهد کشور نیازمند یک رهبری تازه است. دنیای اقتصاد



:: موضوعات مرتبط: اخبار دنیا , حوادث , ,
:: برچسب‌ها: انفجار ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

داستان رومینا اشرفی از نگاه جهان

همه ما داستان تراژیک رومینا را شنیده‌ایم، اما نگاه جهانیان به این فاجعه چگونه خواهد بود؟ برای درک بهتر این موضوع باید به از نگاه یک غریبه به این موضوع نگاه کنیم.

در تمام کشور های پیشرفته برقراری ارتباط با افراد زیر سن قانونی مجازات سنگین دارد و بیماری محسوب می‌شود، اما در ایران نه تنها این موضوع جرم مدون برای آن در نظر گرفته نشده، بلکه در برخی نقاط کشور عادیست که دختران در این سن ازدواج کنند، همانطور که رادیو فردا در گزارش خود آورد «بیشتر دوستان ‏رومینا در همان دوازده یا سیزده سالگی شوهر کردند ... پدر‌ها دختر‌ها را به زور یا دلخواه شوهر می‌دهند». این موضوع بی‌شک نقض واضح حقوق کودکان است بسیار جای بحث و پیشرفت دارد.

حال به رومینا بپردازیم، در این فاجعه با دو بیمار روانی مواجهیم، یکی رضا اشرفی، پدر رومینا و دیگری، بهمن خاوری پسر جوانی که با رومینا فرار کردند. پدر رومینا به دلیل جنونی که به دست داد و بهمن خاوری به دلیل پدوفیلیا. به گزارش رادیو فردا «روزنامه شهروند چاپ تهران در گزارشی که روز ۱۰ خرداد منتشر کرده، خبر داده که رضا اشرفی از قبل درباره انجام چنین کاری تحقیق کرده است.» پس فرضیه جنون وخشم آنی رد می‌شود و این عمل را، ناشی از جنونی عمیق که ریشه در این فرهنگ پوسیده‌ی کودک‌آزاری، نشان می‌دهد.

حال به بهمن خاوری بپردازیم، کسی که به دلیل رذالت پدر رومینا کمتر به او توجه شد. برای بیشتر آشنا شدن با دیگاه او به این واقعه نقل و قولی از او را با هم می‌خوانیم:

چند سالی بود که عاشق هم بودیم و بالاخره تصمیم گرفتم تا یک نفر را بفرستم و او را از پدرش خواستگاری کنم. اما از آنجایی که مذهب ما یکی نبود، مخالفت کردند. به همین خاطر هم دختر به من گفت که پدرم رضایت نمی‌دهد و باید فراری‌اش بدهم. همین شد که باهم فرار کردیم و پنج روزی ناپدید شدیم. بعد از این ماجرا بود که پدرش در پاسگاه حویق از من به جرم آدم‌ربایی شکایت کرد. حتی به من تهمت زد که دخترش را بیهوش کردم و گاو و طلاهایش را هم دزدیدم. وقتی پاسگاه دختر را خواست و او هم به آن‌ها گفت که به خواسته خودش با من آمده است. ولی پدرش بیخیال نشد. در آگاهی آستارا هم از من شکایت کرد و چند روز بعد آگاهی با من تماس گرفت. ولی چند نفر از بستگان آمدند و خواستند که ما با هم صیغه کنیم تا ماجرا تمام شود. ولی آن مرد با پلیس هماهنگ کرده بود تا من را دستگیر کنند. موقع بازجویی من گفتم که آن دختر را دوست دارم و اجباری در کار نبوده و دختر هم در بازجویی این حرف‌ها را تایید کرد. یک شب در بازداشتگاه ماندم اما در نهایت تبرئه شدم.

می‌بینیم که از نگاه او نه تنها مجرم نیست بلکه تنها قربانی مخالفت بی‌دلیل پدر رومینا شده است. این در شرایطی است که در هر کشور جهان اولی به محض شنیده شدن این داستان، نه تنها تبرئه نمی‌شود بلکه به جرم پدوفیلیا دستگیر هم خواهد شد(منبع: میدان ).

امیدوارم فجایعی از این دست روز به روز در تمام جهان کاهش یابد و جرم و جنایت هایی از این دست دیگر تکرار نشود


منبع: رادیو فردا



:: موضوعات مرتبط: حوادث , ,
:: برچسب‌ها: رومینا اشرفی ,
:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

کدوم دانشگاه برم؟

همه ما زمانی که تحصیلات متوسطه رو تموم می کنیم به این فکر میکنیم حالا باید کدوم دانشگاه برم؟؟ چه رشته ای بخونم؟؟ یعنی دو تا چالش داریم اول انتخاب رشته مورد نظرمون تو دانشگاه و بعد انتخاب دانشگاهی که میخوایم توش تحصیل کنیم و معمولا همه با خودمون می گیم حالا فعلا صبر کن ججواب کنکور که اومد موقع انتخاب رشته روی چالش دوم فوکوس بیشتری می کنم؛ ولی واقعیت اینه که دانشگاه محل تحصیل آینده شما رو می تونه دگرگون کنه و این خیلی مهمه از همون اول رو چه دانشگاهی تمرکز کردید. کدوم دانشگاه به روحیات شما سازگار؟ از محیط کدوم دانشگاه خوشتون میاد.

چالش کدوم دانشگاه برم؟ یه چالشی مهمیه که جاهای زیادی اومدن به این سوال پاسخ دادند. اگه تو گوگل سرچ کنید کدوم دانشگاه برم احتمالا چشمتون به سایت استادیو (ostadio.com) بخوره. اینجا خیلی قشنگ داره این چالش رو حل می کنه و بهتون کمک میکنه که دانشگاه مورد نظرتون رو برای تحصیل انتخاب کنید.

شاید الان با خودتون بگید که در مقاطع بالاتر تحصیل هم این چالش رو داریم مثلا انتخاب رشته ارشد، انتخاب رشته دکترا و من در اینجا میگم بله !!!! ؟؟؟؟ قطعا که داریم. ولی اونجا دیگه شما چشم و گوشتون باز شده، با دانشگاه های زیاد در دوران کارشناسی تو آشنا شدید. احتمالا از دانشگاه های مختلف دوست و رفیق زیادی پیدا کردید و میتونید به صورت تمام مستقیم از تجربه های اونها استفاده کنید. اساتید هم که معمولا دانشگاه های دیگه رو میشناسن و میتونید از اونا مشاوره بگیرید. پس چالش "کدوم دانشگاه برم؟" برای دوره کارشناسی خیلی مهم تر و حیاتی تره.


کدوم دانشگاه برم؟ با کدوم استاد درس بردارم؟

در تمام مقاطع تحصیلی چه برای کارشناسی چه کارشناسی ارشد و چه دکترا، شناخت دانشگاه، امکانات، اساتید، خدمات رفاهی و ویژگی‌های شبیه این ضروریه. به عنوان مثال شاید من نوعی فردی باشم که امکاناتی مثل خوابگاه، فضای سبز و بوفه برام اهمیت چندانی نداره و فقط به کیفیت دروس ارائه شده و اعتبار علمی اهمیت می دم. در این شرایط انتخاب مناسب برای من دانشگاه A خواهد بود اما فرد دیگری بیشتر از اینکه به مسائل علمی صرف تمرکز داشته باشه، موقعیت شهری، سرویس های رفت و آمد و اخلاق پرسنل رو مد نظر داره. در این شرایط دانشگاه B برای اون انتخاب بهینه‌تری محسوب می‌شه. این موضوع مهم مخصوصا زمانی که شخص تازه از فضای دبیرستان قصد ورود به فضای دانشگاه رو داشته باشه، برجسته میشه. همچنین برای افرادی که باید از شهر خودشون مهاجرت کنن و در شهر دیگری تحصیل کنن، مسئله مطرح شده اهمیت بیشتری داره. بررسی فضای حال حاضر کشور نشون میده که هیچ مرجع تخصصی برای دریافت اطلاعات آموزشی معطوف به نقد و بررسی اساتید و دانشگاه‌ها توسط دانشجویان وجود نداره و به همین علت اُستادیو برای حل این مسئله پیش قدم شده.

بریم بخشی از مقاله جذاب استادیو رو در این باره بخونیم:

قطعا همه ما زمانی که میخوایم وارد دانشگاه بشیم بعد از انتخاب رشته ای که دوست داریم، یه چالش دوم "کدوم دانشگاه برم؟" رو داریم .شاید شنیدن عبارت نقد و بررسی اساتید براتون عجیب باشه و تا امروز به این فکر نکرده باشید که در زمینه آموزش به سیستمی برای نقد و بررسی اساتید نیاز داریم، اما مسئله اینه که هر سال هزاران جوان ایرانی بعد از تمام کردن تحصیلات پایه، متقاضی دانشگاه هستن. نبود اطلاعات کافی، تغییر قوانین، چالش بزرگی مثل کنکور، انتخاب رشته و مسائل شبیه این، به بحران های جوانی و نوجوانی اضافه شده و شرایط سختی رو برای مهندسان، پزشکان، هنرمندان و دانشمندان آینده به وجود میارن. در این شرایط، هستند دانشجوهایی که چندین سال تجربه کسب کرده‌ان و دوست دارن آموخته‌های خودشون رو در تمام جنبه های انتخاب دانشگاه، درس برداشتن با استاد و مسائلی به این شکل با دیگران به اشتراک گذاری کنن. اُستادیو استارتاپیه که بستر این کار شده و سعی میکنه راهنمای افراد در راه انتخاب های بهتر باشه.

می بینیم اینجا نکته قشنگی رو یادآور شده. نقد وبررسی اساتید. یعنی چی؟ یعنی اینکه ما اگه بدونیم دانشجوهای دیگه در مورد دانشگاه محل تحصیلشون چه نظری دارن و اساتیدشون رو چطور می بینن ، خیلی راحت تر می تونیم دانشگاه مورد نظر مون رو انتخاب کنیم.


منبع: https://cpcads.tebyan.net/



:: موضوعات مرتبط: کدام استاد کدام دانشگاه , ,
:: برچسب‌ها: استادیو ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

کرونا در ایتالیا

ویروس کرونا در ایتالیا

دولت ایتالیا به رستوران‌ها، میخانه‌ها، فروشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها اجازه داده تا پس از ده هفته فعالیت خود را با رعایت ضوابط بهداشتی از سر بگیرند. تعداد قربانیان ویروس کرونا در ایتالیا یکشنبه ۱۴۵ نفر اعلام شد که پایین ترین رقم از ۹ مارس، ۱۹ اسفند است. کسب و کارهای بازگشایی شده موظف به رعایت دستورالعمل های بهداشتی هستند. در رستوران ها تنها اعضای خانواده ها می توانند در کنار هم بنشینند. آرایشگاه‌ها، تنها با وقت قبلی می تواند پذیرای مشتریان خود باشند.
کشیش ها هم موظف به رعایت دستورالعمل های بهداشتی حین اجرای برنامه های دینی هستند.
در اسپانیا و بریتانیا نیز تعداد قربانیان ویروس رو به کاهش است.تعداد درگذشتگان بیماری کووید-۱۹ در اسپانیا یکشنبه به ۸۷ نفر رسید که پایین ترین رقم از زمان اعمال قرنطینه در این کشور بوده است.در بریتانیا نیز تعداد درگذشتگان در روز یکشنبه ۱۷۰ نفر اعلام شد که پایین ترین رقم از ۲۴ مارس، ۵ فروردین است.

منبع:BBC NEWS فارسی

دولت ایتالیا همچنین اجازه سفر در سراسر این کشور را از همین تاریخ خواهد داد. البته جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا خواستار بازگشت تدریجی کشور به شرایط عادی شده است چرا که به شدت نگران وقوع موج دوم بحران کرونا است.
ایتالیا سومین آمار بالای مرگ و میر بر اثر کرونا را در جهان پس از آمریکا و بریتانیا دارد. ایتالیا نخستین کشور اروپایی بود که در ماه مارس با هدف مقابله با شیوع این ویروس مرگبار تدابیر محدودکننده‌ای را اتخاذ و اجرا کرد.
قرار است برخی فروشگاه‌ها و کسب و کارها نیز از 18 ماه می به تدریج فعالیت خود را از سربگیرند. به اعتقاد تحلیلگران، لغو محدودیت‌های سفر از 3 ژوئن می‌تواند یک نقطه عطف بزرگ و مهم برای بازگشت اقتصاد ایتالیا به رونق و رشد باشد.

منبع:ایرنا



:: موضوعات مرتبط: اخبار دنیا , ,
:: برچسب‌ها: کرونا ,کروناویروس ,بیماری ,
:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گرین پست

چگونه موضوع پایان نامه انتخاب کنیم

بعضی از دانشجوها از همون زمان آغاز دوره تحصیل، یکی از دغدغه‌های اصلی‌شون اینه که چطور پایان نامه رو شروع کنیم. بعضی‌ها هم تازه ترم‌های آخر به تکاپو می‌افتن! شما جزو هرکدوم از دسته‌ها باشید، به‌هرحال انتخاب موضوع پایان نامه، مرحله‌ایه که آغاز کاره و تمام مراحل بعدی بستگی به این داره که چه موضوعی رو انتخاب کرده باشید. آموزش گام به گام نوشتن پایان نامه رو باید از اولین مرحله یعنی مرحله انتخاب موضوع آغاز کنیم. اشتباه در مرحله انتخاب موضوع پایان نامه می‌تونه تا آخرین مرحله کار رو براتون سخت‌تر کنه و این یعنی باید پیش از انتخاب، به خوبی از اصول انتخاب موضوع پایان نامه آگاه باشید. در این مطلب سعی می‌کنیم به طور مختصر و مفید، درباره چگونگی انتخاب موضوع پایان نامه صحبت کنیم.

یک قیف ایده داشته باشید

ایده‌های بسیاری رو در نظر بگیرید بدون اینکه نگران خوب بودن یا نبودن آنها باشید. این آزادی عمل مهمه، چون اغلب، تحقیق در مورد ایده‌های مختلف و ضعیفه که باعث می‌شه شما یک ایده خوب رو توسعه بدید. وقتی که چند ایده داشته باشید، کار متمرکز برای آزمایش و پالایش این ایده‌ها در یک پروژه تحقیقاتی بالقوه انجام می‌شه. حالا چطور فرایند پالایش رو انجام بدیم و ایده‌های بهتر رو سوا کنیم؟ مطمئناً باید پژوهش‌های موجود رو بررسی کنید تا دریابید که ایده شما قبلاً روش تحقیق شده و چه تحقیقات مشابهی درموردش وجود داره. این تا حدی برای اطمینان از تکراری نبودن ایده شماست و تا حدودی به شما كمك می‌كنه که بدونید چطور تحقیقتون رو پیش ببرید. همچنین می‌تونه به شما نشون بده كه چطور سایر محققان به مشكلاتی مشابه مشکل شما رسیده‌اند و احتمالاً حلش کرده‌اند. در کنار مطالعه، صحبت با سایر محققانی که در دسترستون هستن هم مفیده.

ایده یا اجرا؟ مسئله این است!

تحقیق خوب به عوامل زیادی بستگی داره و یک ایده خوب به تنهایی کافی نیست. شما می‌تونید یک ایده درخشان داشته باشید، اما کیفیت نهایی تحقیق به اجرای شما بستگی داره. یک ایده متوسط ​​که به خوبی اجرا شده باشه بسیار بهتر از یک ایده درخشانه که بد اجرا می‌شه. به نوبه خود، توانایی شما در اجرای تحقیق به مهارت‌های تحقیقاتی خاص شما و همچنین دسترسی شما به منابع دیگه‌ای مثل تجهیزات، بودجه، پشتیبانی فنی و زمان بستگی داره.

چقدر اصالت و نوآوری برای یک تحقیق نیازه؟

اگرچه برای هر پژوهش، درجه‌ای از اصالت یک نیاز اساسیه(اینجا منظورمون از اصالت، تکراری نبودنه)، اما تحقیقات هرگز کاملاً اصیل نیستند. اون‌ها بیشتر در امتداد یا در حاشیه‌ی آنچه قبلاً تحقیق و اثبات شده است پیش می‌رن. پس ضمن تحقیقات، با قدرت به سمت جلو حرکت کنید اما کماکان به آنچه که قبلاً انجام شده وصل و وابسته باشید. همه جنبه‌های تحقیق شما باید اصل و واقعی باشه. همچنین كاربرد ماهرانه و حرفه‌ای ايده‌هايی که قبلا آزمایش و تاییده شده‌ان و تكنيك‌هاي تثبيت شده، مبنايي قابل اعتماد براي كار كردن به شما مي‌ده. حتي انقلابی‌ترین تحقيقات (تحقیقاتی که عمده‌ی نتایجشون برخلاف فکت‌های سابقاً اثبات شده بوده) هم به بسياري از نتایج تحقیقات قبلی تکیه کرده‌ان. هوشمندانه‌ترین کار ترکیب نتایج تحقیقاتی که قبلاً اثبات شده‌ان و استفاده از اون‌ها در یک مسیر نوآورانه و جدیده.


چگونه موضوع پایان نامه انتخاب کنیم

یک مرز و لبه‌ی مشخص علمی رو پیدا کنید و روی همون کار کنید

تحقیقات دانشگاهی مشابه یادگیریه، اما در مقیاس اجتماعی. درست مثل یادگیری یک مهارت، تحقیقات هم توانایی علمی یک جامعه رو افزایش می‌ده و لبه‌ی علم و دانش رو بیشتر پیش می‌بره. پس به جای جستجو و تحقیق درمورد موضوعی که هیچ شکاف علمی و ابهامی در موردش وجود نداره، بهتره روی موضوعاتی کار کنیم که جا داره روشون پژوهش بیشتر و تحقیقات گسترده‌تر انجام بشه یا از زاویه متفاوتی بهش نگاه بشه. یک روش جالب دیگه، آزمایش فرضیات اساسیه که دیگران در این زمینه استفاده کرده‌ان. این امکان وجود داره که یک فرض صرفاً به این دلیل بدون آزمایش پذیرفته بشه که چندین نویسنده، تصور یا استناد به همون ایده رو داشته‌ن، حتی اگر هرگز به صورت سیستماتیک مورد آزمایش و اثبات قرار نگرفته باشه. اگر چنین فرض آزمایش نشده‌ای رو پیدا کردید و می‌تونید راهی برای آزمایش اون پیدا کنید، در این صورت کار شما برای این رشته ارزش زیادی خواهد داشت (البته به شرط اینکه به خوبی اجرا بشه).

در مقیاس کوچک و محدود شروع کنید

برای خیلی از شما، این یک وسوسه طبیعیه که اهدافتون رو تا حد ممکن گسترده در نظر بگیرید و پروژه رو تا حد امکان جامع‌تر کنید. تصور چنین پروژه‌هایی آسانه، اما اجرای اون بسیار سخت‌تر از حد تصوره. به ساده‌ترین نسخه ممکن از پروژه‌تون فکر کنید و اینکه چگونه می‌تونید روی بخش‌های مختلفش کار کنید. سپس می‌تونید پیچیدگی های بیشتری اضافه کنید، اما این نکته رو هم در نظر داشته باشید که ابتدا باید به نسخه ساده دست پیدا کنید.

یک توصیه محتاطانه

ممکنه موقع انتخاب موضوع به سمت موضوعی برید که با شور و اشتیاق بهش علاقه‌مندید و دنبالش می کنید. این به خودی ایرادی نداره و می‌تونه نکته‌ی مثبتی هم باشه اما ممکنه این علاقه و تعصب باعث بشه شما ناخودآگاه سمت و سوی تحقیقات رو طوری هدایت کنید که لزوماً اون فرضیه‌ی قبلی خودتون رو تایید کنه. چیزی که بهش می‌گیم Confirmation bios یا خطای تایید. این خطا باعث می‌شه شما فقط به نتایجی که دیدگاه فعلی شما رو تایید می‌کنن، اعتبار بدین. البته این طبیعیه که به‌هرحال نتیجه خاصی رو انتظار داشته باشید، اما به عنوان یک محقق باید یک بی‌اعتمادی جزئی به برخی از فرضیات خودتون داشته باشید. در مجموع می‌شه گفت تعدادی سوال وجود دارن که باید در زمان انتخاب موضوع پایان نامه از خودتون بپرسید. ما تعدادی از مهم‌ترین‌هاش رو اینجا براتون لیست کردیم:

  • آیا پروژه هدف مشخصی داره؟
  • آیا می دونید از چه تکنیکی استفاده خواهید کرد؟
  • به چه منابع و بودجه‌ای نیاز دارید؟
  • برای توسعه به چه مهارت‌هایی نیاز خواهید بود؟
  • آیا دیگران در بخش شما تخصص لازم رو دارند؟
  • آیا به این پروژه علاقه‌مند هستید؟
  • آیا می تونید توجیه کنید که چرا این پروژه باید مورد توجه دیگران باشه؟

اگر برای این سوال‌ها، پاسخ‌های واضح و روشنی دارید، دیگه وقتشه که دست به کار بشید و اولین مراحل کار اجرایی رو آغاز کنید. اگر هم نکته‌ی دیگه‌ای درباره آموزش پایان نامه نویسی ارشد و مقدمات انتخاب موضوع پایان نامه به ذهنتون می‌رسه یا تجربه‌ش رو داشتین، با ما مطرح کنین تا باقی دانشجوها هم بتونن از تجربه شما بهره ببرن.


منبع: چگونه موضوع پایان نامه انتخاب کنیم



:: موضوعات مرتبط: شناخت آلات موسیقی , ,
:: برچسب‌ها: پایان نامه , راهنمای نوشتن پایان نامه , نگارش پایان نامه , استادیو ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 ارديبهشت 1399 | نظرات ()