سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی
نوشته شده توسط : گرین پست

سقوط قیمت نفت در جهان

روز جمعه (۳ آوریل/۱۵ فروردین) و پس از توییت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درباره گفتگوی او با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و اظهار امیدواری آقای ترامپ درباره احتمال نزدیکی مواضع عربستان و روسیه بر سر تولید، قیمت نفت پس از هفته‌ها سقوط افزایش یافت؛ و هر بشکه برنت با حدود چهار دلار افزایش به بالای ۳۴ دلار رسیده بود. افزایش قیمت نفت در روز جمعه در حالی بود که کمتر از دو هفته پیش هر بشکه نفت برنت به زیر ۲۲ دلار هم رسیده بود؛ این نرخ، پائین‌ترین قیمت نفت را در ۱۸ سال اخیر ثبت کرد.

چین، بزرگترین وارد‌کننده جهان است که تا پیش از شیوع کرونا حدود روزانه حدود ۱۴میلیون بشکه نفت وارد می‌کرد؛ کاهش این تقاضا و چشم‌انداز منفی بازار باعث افت قیمت نفت در جهان شد.

از جمله دلایل عمده سقوط قیمت نفت در ماههای اخیر کاهش تقاضا در بازار و همچنین تنش عربستان و روسیه بر سر قیمت بوده است. اختلاف اخیر روسیه و عربستان به حدود یک ماه پیش بر‌می‌گردد، زمانی که اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و روسیه تصمیم داشتند روزانه یک و نیم میلیون بشکه‌ از تولید خود بکاهند که با اختلاف ریاض و مسکو (تولید کننده غیرعضو) توافقی حاصل نشد و متعاقب آن قیمتها سقوط کرد.

قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی شاهد کاهشی معادل ۶۵ درصد بوده است.

با فراگیری کرونا در جهان، بسیاری از شرکتهای نفتی یا تولید را متوقف کرده‌اند و یا حجم تولید را کاهش داده‌اند. این وضعیت باعث شده شرکتهای بزرگ نفت و گاز در جهان هزینه‌های خود را هم در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) کاهش دهند. هشت شرکت بزرگ نفتی در جهان، از جمله آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان) و شرکت هلندی-بریتانیایی "رویال داچ شل" اخیرا این کاهش هزینه‌ها را معادل ۲۸میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. این رقم معادل بیست درصد هزینه‌های اصلی است که پیشتر ۱۴۲ میلیارد دلار اعلام شده بود.

عربستان پیش از اتفاقات اخیر گفته بود قصد دارد از دو ماه دیگر (ماه مه) با افزایش ۶۰۰ هزار بشکه در روز، صادرات خود را به ۱۰/۶ میلیون بشکه برساند. تولید روزانه نفت عربستان در ماه‌های گذشته به طور متوسط ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بود ولی گفته شده تا ۱۲ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید دارد.عربستان از جمله کشورهایی است که تولید نفت در آن ارزان تمام می‌شود.

منبع: bbc news فارسی

راه حل اوپک پلاس برای این مشکل:

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و صادرکنندگان بزرگ غیر عضو، ملقب به "اوپک پلاس"، جلسه‌ای اضطراری برگزار کردند که عربستان میزبان آن بود. کشورهای عضو اوپک و هم‌پیمانان آن از جمله روسیه در یک نشست اضطراری با کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید نفت خود به توافق رسیدند. این تصمیم از نظر گستره و میزان کاهش تولید بی سابقه است ویک اقدام تاریخی محسوب می شود. با این وجود، بازارهای جهانی نفت امروز جمعه ۱۰ آوریل با کاهش قیمت ها این پیام را فرستادند که میزان کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز کافی نیست و نمی تواند تعادل از بین رفته بین عرضه و تقاضای جهانی نفت بر اثر کرونا را دوباره احیا کند. گسترش اپیدمی کرونا، آهنگ رشد تولید دراقتصاد جهانی را به شدت تحت تأثیر قرار داده و کاهش داده است. توقف بسیاری از فعالیت های اقتصادی و اجرای سیاست های جداسازی اجتماعی و قرنطینه و مسدود شدن مرزها برای مسافران، تقاضای جهانی نفت خام را در حدود ٢٠ تا ٢٥ میلیون بشکه در روز کاهش داده است. در همین حال ظرفیت ذخیره سازی نفت که از هفته های گذشته در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شده است، به مرحله نزدیک به اشباع رسیده است. در چنین شرایطی است که کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای نفت نمی تواند بازار های جهانی نفت را قانع کند.

منبع: rfi.fr





:: موضوعات مرتبط: اخبار دنیا , ,
:: برچسب‌ها: نفت , کورنا , اقتصاد جهانی ,
:: بازدید از این مطلب : 251
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
رضا در تاریخ : 1399/5/26/7 - - گفته است :
قیمت نفت ممکن است در حال حاضر با توجه به بازار جهانی و پیشبینی هایی که میشده افت کرده اما دلیل آن هم بی شک همین کرونا ویروس است. با گذر از این زمان و کنار امدنمان با این ویروس حتما اقتصاد جهانی هم به حالت قبل خود بازمیگردد


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: